شمار قربانیان گرمازدگی در حج امسال از ۵۵۰ نفر گذشت

شمار قربانیان گرمازدگی در حج امسال از ۵۵۰ نفر گذشت
چهارشنبه 30 خرداد 1403 - 16:01

منابع رسمی عربستان سعودی از مرگ دست‌کم ۵۵۰ نفر طی مراسم حج امسال در این کشور خبر دادند که علت اصلی آن گرمای طاقت‌فرسا عنوان شده است.

العالم- عربستان سعودی

خبرگزاری فرانسه، امروز- چهارشنبه- به نقل از دو دیپلمات عرب گزارش داده است، دست‌کم ۳۲۳ نفر از فوت شده‌ها، زائران مصری بودند که اغلب آن‌ها به‌دلیل عوارض ناشی از گرما جان باختند.

این دیپلمات‌ها بر اساس گزارش سردخانه بیمارستانی در محله "المعیسم" مکه، گفته‌اند علت مرگ همه زائران مصری جان‌باخته، به جز یک نفر از آن‌ها "گرمای شدید" بوده است.

وزارت خارجه مصر نیز اعلام کرده که قاهره با مقامات سعودی برای جست‌وجوی زائران مصری‌ که در مراسم حج مفقود شده‌اند، همکاری می‌کند.

رئیس جمعیت هلال احمر ایران هم در آخرین اظهارنظر، شمار جان‌باختگان ایرانی در حج را ۱۱ نفر اعلام کرده و گفته است بعضی از آن‌ها در اثر گرمازدگی جان باخته‌اند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های خبری، مجموع مرگ‌و‌میر در حج امسال که تاکنون توسط چندین کشور تأیید شده به ۵۷۷ نفر رسیده است.

مقامات سعودی در عین حال از مداوای بیش از دو هزار زائر که از "استرس گرمایی" رنج می‌برند نیز خبر داده‌اند.

سال گذشته دست‌کم ۲۴۰ زائر از کشورهای مختلف طی مراسم حج جان باختند که بیشتر آن‌ها اندونزیایی بودند.

یک مطالعه تحقیقی که ماه گذشته از سوی دولت عربستان سعودی منتشر شد، نشان می‌دهد که تاثیر تغییرات اقلیمی بر این کشور، به افزایش قابل‌توجه دما منجر شده است.

دمای هوا در مکه در روز ۲۸ خرداد نزدیک به ۵۲ درجه سانتی‌گراد گزارش شده بود.

روزنامه‌نگاران خبرگزاری فرانسه در منا گزارش کرده‌اند که زائران در این منطقه برای فرار موقت از گرما، بطری‌های آب روی سرشان می‌ریختند و افراد داوطلب، به آن‌ها نوشیدنی‌های خنک و بستنی می‌دادند.

مقامات سعودی به زائران توصیه کرده‌اند در گرم‌ترین ساعات روز از چتر استفاده کنند، آب فراوان بنوشند و از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنند.

آن‌طور که عربستان سعودی اعلام کرده حدود ۱.۸ میلیون زائر در حج امسال شرکت کردند که ۱.۶ میلیون نفر از آن‌ها از خارج از عربستان در این مراسم مذهبی شرکت کرده بودند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها