حمله اوکراین به کریمه؛ "دکترین هستەای روسیه بازنگری می‌شود"

حمله اوکراین به کریمه؛
دوشنبه 4 تير 1403 - 18:02

مسکو، ایالات متحده را مقصر حملە اوکراین بە کریمە خواند و اعلام کرد کە بازنگری دکترین هستەای خود را آغاز کردە است. در همین حال گزارش شدە کە کشورهای اتحادیه اروپا بر سر چهاردهمین بستە تحریمی علیه روسیه بە توافق رسیدەاند.

العالم- اروپا

در شبانه‌روز گذشتە نیروهای مسلح اوکراین دست‌کم در دو مورد بە اهدافی در شبه‌جزیرە کریمە کە تحت اشغال مسکو است، حملە موشکی کردەاند. رسانه‌های روسیه می‌گویند کە در اثر این حملات دست‌کم ۴ نفر از جملە دو کودک کشتە‌شدەاند و ۱۵۱ نفر نیز زخمی‌شدەاند. حال کرملین تهدید کردە کە بە این حملە پاسخ خواهد داد و در ضمن اعلام کردە کە بازنگری دکترین هستەای خود را آغاز کردە است.

در واکنش بە این حملە "دیمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین امروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد کە مسکو بازنگری دکترین هستەای خود و تطبیق آن با واقعیات جدید عرصه بین‌الملل را آغاز کردە است. او آغاز این روند را در راستای تمهیدات پوتین خوانده است.

رئیس‌جمهوری روسیه، روز شنبه در جمع شماری از فارغ التحصیلان موسسات آموزش عالی نظامی در مسکو گفتە بود کە "برنامەهای سه‌گانه هستەای باید توسعە یابند و بە زودی در همین راستا برنامەهایی اعلام خواهند شد".

منظور از سه‌گانە هستەای در ساختار دفاعی روسیه،قوای هسته‌ای این کشور در سه عرصه است: موشک‌های هسته‌ای زمین بە هوا، زیردریایی‌های مجهز به موشک هسته‌ای و هواپیماهای استراتژیک با بمب‌های هسته‌ای.

اعلام این خبر در حالی است کە سخنگوی کرملین پیشتر گفتە بود تا زمانی کە "عملیات ویژە نظامی" بر اساس برنامه پیش رود، هیچ دلیلی برای استفاده از سلاح اتمی وجود ندارد. او تاکید کردە بود کە روسیه از زرادخانه اتمی‌اش تنها در صورت "تهدید موجودیت روسیه" استفاده خواهد کرد.

"حملە اوکراین بە کریمە با استفادە از سلاح آمریکایی"

وزارت دفاع روسیه مدعی شدە کە اوکراین حملە به کریمه را با کمک نیروهای آمریکایی و با استفاده از داده‌های ماهواره‌های جاسوسی ایالات متحده انجام دادە است.

این وزارتخانه همچنین در یک بیانیە، در واکنش بە این حملە گفتە است: "مسئولیت حمله موشکی عمدی به غیرنظامیان بیش از هرکس بر عهده واشنگتن است، چون اوکراین را تسلیح می‌کند".

نیروهای مسلح اوکراین برای اولین‌بار شب یکشنبه بە اهدافی در شبه‌جزیرە کریمە حملە کردند. پس از این حملە خبرگزاری اوکراینی "اوکرینفورم" از شنیدە ‌شدن صدای چندین انفجار در شهر بندری یوپاتوریا خبر داد.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید اوکراین در این حملە از موشک‌های ATACMS ساخت ایالات متحده آمریکا استفادە کردە است.

بە گفتە این وزارتخانه، اوکراین پنج موشک مجهز به کلاهک خوشه‌ای را از طریق سامانه موشکی ATACMS آمریکا بە سوی کریمە شلیک کردە کە سامانه‌های پدافند هوایی روسیه موفق بە رهگیری چهار فروند از آن‌ها شدەاند ولی قطعات موشک پنجم بر یک منطقه مسکونی فرود آمد و تعدادی مجروح و زخمی بر جا گذاشته است.

مقامات روسیه می‌گوید کە در اثر حملە موشکی اوکراین بە کریمە، چهار نفر از جملە دو کودک کشتە و ۱۵۱ نفر نیز زخمی‌ شدەاند.

"میخائیل رازوشایف" فرماندار سواستوپل که از سوی مسکو منصوب شده، در کانال تلگرامی خود از کشتە شدن ۴ نفر از جملە دو کودک و زخمی‌شدن ۱۵۱ نفر خبر دادە است. این مقام پیشتر از کشتە‌شدن ۵ نفر خبر دادە بود.

در همین حال رازوشایف گفته "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه طی یک تماس تلفنی با قربانیان ابراز همدردی کردە است. کرملین نیز اعلام کردە کە ولادیمیر پوتین پس از این حمله "در تماس دائمی با ارتش" است.

فرماندار سواستوپل، همچنین طی یک بیانیە کە در آژانس‌های خبری روسیه منتشر شدە است، در شهر بندری سواستوپل "وضعیت ویژە" اعلام کردە است.

روسیه سفیر آمریکا را به دلیل حمله به کریمه احضار کرد

در همین حال وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه سفیر ایالات متحده در مسکو را احضار کرد. بر ا‌ساس اعلام وزارت خارجه روسیه بە سفیر آمریکا اعلام شدە کە مسکو، کیف و واشنگتن را مسئول حمله موشکی مرگبار به کریمە می‌داند.

وزارت خارجه روسیه همچنین در بیانیە خود گفتە کە چنین "اقداماتی از سوی واشنگتن" بی پاسخ نخواهند ماند.

شبه جزیرە کریمە کە در سال ۲۰۱۴ توسط روسیه اشغال شد، در جنگ این کشور علیه اوکراین بە دلیل موقعیت جغرافیایی اهمیت ویژەای پیدا کردە است. کریمە محل استقرار ناوگان دریایی دریای سیاه روسیه و همچنین تعدادی پایگاه هوایی است کە از آن‌ها علیه اوکراین استفادە می‌شود. از این رو کریمه در ماه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای هدف حملات اوکراین قرار گرفته است.

توافق اتحادیه اروپا بر سر چهاردمین بستە تحریمی علیه روسیه

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش دادە کە کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه چهارم تیر در مورد اعمال یک بستە جدید تحریم‌ها علیه روسیه بە دلیل تجاوز نظامی این کشور بە اوکراین بە توافق رسیدەاند.

بر ا‌ساس این گزارش چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه شامل ممنوعیت بارگیری مجدد گاز طبیعی مایع روسیه در اتحادیه اروپا برای ارسال به کشورهای ثالث می‌شود.

همچنین این اتحادیه ۱۱۶ فرد و نهاد را بە دلیل اقدام علیه اوکراین و دور زدن تحریم‌های علیه روسیه در لیست جدید تحریم‌های خود قرار می‌دهد.

پیشتر قرار بود که بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه تا پیش از آغاز نشست سران گروه هفت در ایتالیا در روز پنج‌شنبه ۱۳ ژوئن تصویب شود. اما از قرار معلوم، قید و شرط‌های دفتر صدراعظم آلمان موجب بە تاخیر افتادن اعمال این بستە تحریمی شدە بود.

بسته جدید تحریمی بیش از هرچیز درباره دورزدن تحریم‌های قبلی است که در حال اجرا هستند. این مسأله به عنوان مثال باعث می‌شود که صنعت تسلیحاتی روسیه همچنان بتواند از تکنولوژی غربی برای تسلیح در برابر اوکراین استفاده کند. برای مقابله با این امر اولین تحریم‌های اروپا علیه معامله گاز مایع روسیه اعمال شد که یک منبع درآمد میلیاردی برای مسکو است.

دویچه‌وله

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها