موضع مقاومت فلسطین در قبال پاسخ نتانیاهو به طرح بایدن درباره غزه

موضع مقاومت فلسطین در قبال پاسخ نتانیاهو به طرح بایدن درباره غزه
سه شنبه 5 تير 1403 - 14:00

اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد مذاکرات تبادل اسرا، اعتراف صریح وروشن وی در رد توافق جامعی بود که به توقف جنگ غزه و عقب نشینی کامل از مناطق تحت اشغال ارتش اشغالگر منجر می شد.

العالم - فلسطین اشغالی

نتانیاهو روز یکشنبه گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی با "کانال 14 اسرائیل" وابسته به جبهه راست گرایان گفت " آماده پایان دادن به جنگ غزه و رها کردن جنبش حماس نیست و تنها برای توافقی جزئی آنهم به جهت باز گرداندن اسرای اسرائیلی که توسط مقاومت حماس نگهداری می شوند، آمادگی دارد ".

این اظهارات نتانیاهو نه تنها در عرصه داخلی "اسرائیل" وخصوصا در میان خانواده های اسرای اسرائیلی در باریکه غزه بازتابی منفی داشته تا جائیکه وی را مانع دستیابی به توافق برای توقف جنگ غزه و بازگرداندن فرزندانشان از باریکه غزه دانسته اند؛ بلکه در مقابل نیز به مثابه اعترافی صریح و روشن است که به مقاومت و جنبش حماس اجازه می دهد تا در تعامل با میانجی‌گری‌ها و ملت خود که برای نهمین ماه متوالی در معرض کشتار و قتل عام صهیونیستها قرار دارند، با آرامش خاصی عمل کند، و این دقیقا در تضاد با روایت آمریکائی است که در طول دوره ی قبلی مذاکرات کوشیده بود تا "اسرائیل" را موافق پایان جنگ و تبادل اسرا نشان داده و جنبش حماس را به عنوان سنگ انداز در مسیر توافق جلوه دهد.

در همین راستا، جهاد طه، سخنگوی حماس گفته است که این اظهارات نتانیاهو گواه روشنی بر شکست همه تلاش ها و پیشنهادها به ویژه قطعنامه اخیر شورای امنیت است که خواستار آتش بس شده بود وجامعه جهانی باید به اشغالگران اسرائیلی که تمامی قطعنامه های سازمان ملل و فراخوان های بین المللی مبنی بر آتش بس را نادیده گرفته اند، فشار بیاورد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: توافق جزئی که نتانیاهو از آن سخن می گوید، پیشنهادی برای دور زدن تلاش‌هایی است که میانجی‌گران اخیرا به آن دست یافته و مفاد آن بر اساس ضرورت آتش‌بس دائمی، عقب‌نشینی همه‌جانبه، بازگشت آوارگان و افزایش ورود کاروان های امدادی، به بازسازی و معامله مبادله اسرا منجر شده و حماس و دیگر گروه های مقاومت نیز با آن موافقت کرده بودند.

سخنگوی حماس در خصوص صحبت های نتانیاهو در مورد شکست گزینه قبایل برای به دست گرفتن حکومت غزه، گفت: مردم فلسطین در یک موضع ملی محکم و استوار، تمام تلاش هایی را که اشغالگران برای تحمیل یک واقعیت انجام شده در میان قبایل و خانواده ها به بازار عرضه می کنند، رد می کنند و همچنان در برابر اشغالگری و پروژه های آن ایستاده اند و به پروژه ملی خود پایبند هستند و حول محور مقاومت گرد هم می آیند.

از سویی دیگر ، محمد الهندی معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز به نوبه خود تأیید کرد "موضع نتانیاهو در مورد یک "آتش بس موقت"، اعلام شده و تغییری نکرده است و اما تفسیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از موضع او ،که آنرا "توقف جنگ"، می داند، نیاز به یک متن روشن و صریح از توافق دارد و این همان چیزی است که مقاومت بر آن اصرار دارد.

الهندی افزود که اظهارات اخیر نتانیاهو تاکیدی بر تداوم مواضع تجاوزگری و جنایات وی بر اساس دلایل سیاسی و شخصی است که در پی شکست بزرگ استراتژیک 7 اکتبر گذشته و دیگر شکستهای پی در پی "اسرائیل" در این مسیر است.

به گفته وی، رژیم اشغالگر صهیونیست در میدان نبرد، و در مدیریت آن و نیز یافتن جایگزینی برای حکمرانی غزه در پساجنگ شکست خورده، و همچنان متکبرانه در مقابله با حملات مقاومت بدون هیچ دستاوردی اعم از پیروزی مطلق، آزادی زندانیان با زور و از بین بردن مقاومت صحبت می‌کند ،و آنهم در شرایطی که اجماع داخلی، مردمی و نظامی "اسرائیل" غاصب در حال از بین رفتن است، وشورای جنگ او در حال از هم پاشیدن بوده ومشروعیت بین المللی اش را از دست داده و رهبرانش در دادگاه های بین المللی محکوم و تحت تعقیب قرار دارند.

از طرفی "احمد الطنانی"، مدیر مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی عربی نیز به نوبه خود معتقد است که "اظهارات نتانیاهو در مورد متوقف نکردن جنگ غزه نشان دهنده عمق آگاهی مقاومت از میزان اعمال نفوذ و دستکاری "اسرائیل" در فرمول اقدامات اخیر است که اجازه می دهد اشغالگر صهیونیست به جنگ بازگردد.

الطنانی در ادامه سخن خود می گوید "آنچه مقاومت درخواست کرده این است که باید فرمول‌های روشن ومتقنی که در جای خود قابل تحقق بوده ونتانیاهو را ملزم به توقف جنگ غزه کند، وجود داشته باشد، فارغ از فشارهای بین‌المللی زیادی که دولت بایدن بر مقاومت آورد تا توافق را همین‌گونه که هست، بپذیرد.

به گفته الطنانی، سخنان نتانیاهو نشان می دهد که تصمیمی برای توقف جنگ غزه و خروج کامل از باریکه غزه در دستور کار یا اولویت های او قرار ندارد و او به دنبال طولانی کردن جنگ غزه و ورود به مرحله سوم عملیات در طول این دوره است و شکست او در استقرار یک "نظام مردمی" برای حکومت در غزه، به دلیل عمق نفوذ مقاومت در زیرساخت‌های فلسطین و اقبال مردمی است که بر آن تکیه دارد و نشان‌دهنده سطح آگاهی مردم باریکه غزه و امتناع آنها از همکاری با اشغالگران است.

الطنانی معتقد است که اشغالگران به دنبال ساختاری هستند که بتوانند فراتر از توانایی های مقتدرانه ی جنبش حماس، عمل نمایند وسعی دارند این فرمول های کوچک را به عنوان یک مدل جدید حکومت داری و نوعی پیروزی بر حکومت کنونی موجود در غزه ترویج کنند، در حالی که این فرمول ها نشان دهنده شکست واقعی در یافتن جایگزینی برای جنبش حماس است.

پربیننده ترین خبرها