سعید جلیلی کیست؟

سعید جلیلی کیست؟
شنبه 9 تير 1403 - 12:18

سعید جلیلی از سیاستمداران با گرایش اصول گرایی است، عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی است، او پیش از این دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره کننده هسته ای ایران با کشورهای غربی بود. 

العالم - ایران

سعید جلیلی سیاستمدار و دیپلمات ایرانی در ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ در مشهد به دنیا آمد. پدر وی محمدحسن معلم، مدیر دبستان نواب صفوی ناحیهٔ یک مشهد و دانش‌آموختهٔ زبان فرانسه و اهل بیرجند و مادرش آذری و اهل اردبیل است.

وی تحصیلات ابتدایی تا دانشگاه را در مشهد و تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع دکتری معارف اسلامی علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق به پایان رساند و در این دانشگاه به تدریس دیپلماسی پیامبر اکرم (ص) مشغول شد. همچنین در جنگِ ایران و عراق رزمنده بود و در عملیات کربلای ۵ پای راست خود را از دست داد.

جلیلی در ۲۶ سالگی به ریاست ادارهٔ بازرسی وزارت امور خارجه برگزیده شد. وی از سال ۱۳۸۷ به عنوان عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندهٔ مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی فعالیت می‌کند. همچنین از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را برعهده داشت.

ویلیام برنز عضو تیم مذاکرهٔ کننده آمریکا دربارهٔ تجربهٔ مذاکره با جلیلی می‌گوید: «او یک باورمند واقعی به انقلاب اسلامی بود. او در طول جلسه دائماً نوت برداری می‌کرد، و همزمان لبخند بی رمقی بر چهره داشت. جلیلی و همکارانش بارها زیرچشمی من را نگاه می‌کردند و به نظر می‌رسید که حضور آمریکا را نگران کننده می‌دانستند.

جلیلی در ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم ثبت‌نام کرد.

مواضع سیاست خارجی سعید جلیلی در مناظره با رقبای انتخاباتی

جلیلی در مناظره با رقبای انتخاباتی خود درخصوص مواضع سیاست خارجی گفت: ما باید تمام کشورهای دنیا را ببینیم ما در دنیا کشورهای فراوانی داریم که زمینه کار بسیاری با آن‌ها داریم و باید اولویت بندی داشته باشیم و بدانیم هدفمان در اقتصاد چیست. امروز دو موضوع اصلی در کشور داریم نخست اشتغال و دوم ارزآوری و این‌ها باید عملیاتی شود و عملاً در سیاست خارجی خودش را نشان دهد.

وی افزود: ما امروز بزرگترین فرصت‌ها را در سیاست خارجی داریم که متأسفانه عده‌ای در ۸ سال آن را از بین بردند، به بهانه‌های مختلف نمی‌توانستند از این فرصت‌ها استفاده کنند. سوال می‌کنند برجام و بعد گفتند چه شد همین‌هایی که می‌گفتند ما با برجام موضوع را حل می‌کنیم دلار ۳۰۰۰ تومانی به ۳۰ هزار تومان تغییر کرد و تحریم‌های ۸۰۰ مورد تبدیل به ۱۵۰۰ مورد شد آیا مشکل مردم را حل کرد، باید جواب بدهند.

جلیلی، گفت: می‌گویند شما که کارشناس نیستید از یک طرف کسی را قبول ندارند و از طرف دیگر وفاق می‌کنند. ۶ جلسه از بحث‌هایی که ما در برجام کردیم امروز نه برای شما بلکه برای ملت و تاریخ مانده است. کدام یک از آنها غلط در آمد. عده‌ای نوشتند ظریف گفت می‌شود جلیلی گفت نمی‌شود شما بگویید که شد یا نشد آیا تحریم‌ها برداشته شد؟

وی افزود: نظر کارشناسی این است بله همان زمان که ما گفتیم شما در زمانی این را اجرا می‌کنید و این امتیازات را می‌دهید که خود اوباما آمد گفت ما دیگر هیچ ابزاری نداشتیم و تمام اهرم‌های فشار تصاعدی آن‌ها به بن‌بست می‌خورد خوشبختانه توانستیم توافق را انجام دهیم.

جلیلی گفت: ما یک آینده داریم و یک گذشته‌ای داریم که هیچ اثری نداشت و تحریم‌ها را برطرف نکرد. چرا ترامپ خارج شد. می‌گفت شما همه تعهدات را انجام دادید مثل کسی که جنس را فروخته‌اید و می‌گوئید جنسم را نمی‌گیرم در صورتی که این طلب ملت است حق ملت است.

وی افزود: ما باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم و راه‌های عملی برای این داریم. اتفاقاً با دانشمندانمان و با ابزار اقتصادی و با استفاده از جوانان متخصصمان این اقدام را انجام دهیم.

جلیلی گفت: کار سیاست خارجی دفاع از حقوق ملت و منافع ملت است. از حقوق هسته‌ای کشور دفاع کردیم و با سازوکارهای جدی موضوع تحریم را به زودی نه تنها خنثی و رفع می‌کنیم بلکه باید تحریم کننده را پشیمان کنیم. جدای از این باید تدبیر کرد که چگونه با سیاست خارجی بتوان اشتغال ایجاد کرد و چگونه ارزآوری داشت و چگونه بتوانیم از گردشگری در سیاست خارجی برای افزایش درآمدهای کشور استفاده کنیم.

پربیننده ترین خبرها