اسکای نیوز: «لوپِنِ افراطی» در آستانه تصاحب قدرت در فرانسه است

اسکای نیوز: «لوپِنِ افراطی» در آستانه تصاحب قدرت در فرانسه است
شنبه 9 تير 1403 - 14:25

شبکه خبری اسکای در گزارشی وضعیت سیاسی فرانسه را پس از تصمیم «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری این کشور مبنی بر انحلال پارلمان ملی «آشفته» خواند و نوشت: «ژان ماری لوپن» از حزب راست افراطی در آستانه تصاحب قدرت است که در این صورت وضعیت آشفته‌تر هم می‌شود.

العالم - اروپا

به گزارش شبکه خبری اسکای، سیاست فرانسه پس از شکست حزب «رنسانس» مکرون در انتخابات پارلمان اروپا و تصمیم حیرت‌انگیز وی مبنی بر انحلال پارلمان ملی و برگزاری انتخابات زودهنگام، دچار آشفتگی شده است. این شبکه خبری انگلیسی سپس خاطرنشان می‌کند که این آشفتگی در صورت به قدرت رسیدن لو پن از حزب راستگرای «اجتماع ملی» می‌تواند بیشتر شود.

اسکای نیوز در این مطلب آورده است: فرانسه به عنوان کشوری بزرگ، ثروتمند، تاثیرگذار و حیاتی در ثبات اروپا ناگهان دچار آشوب سیاسی شده و بی شک تغییری واقعا بزرگ در راه است. همه جا پوسترهای انتخاباتی دیده می‌شود، اما یک چهره در میان سایر نامزدها، بیش از همه به چشم می آید و آن تصویر لو پن است؛ او که به مدت ربع قرن در سیاست فرانسه حضور داشته و اکنون با بازسازی حزب خود، بیش از هر زمان دیگری، در آستانه رسیدن به قدرت قرار دارد.

نویسنده سپس به نتایج انتخابات پارلمان اروپا پرداخته که در آن حزب راست افراطی اجتماع ملی در رتبه نخست قرار گرفت و پس از آن ائتلاف چپ دوم و در نهایت حزب میانه روی مکرون رتبه سوم را به خود اختصاص داد. بنابراین چنانچه حزب اجتماع ملی در انتخابات زودهنگام پیش روی پارلمان ملی فرانسه هم پیروز شود، کشور متحول خواهد شد. تحولی که با انتصاب جوردن باردلا ۲۸ ساله شاگرد لو پن، در کنار رئیس جمهوری میانه رو که تقریبا از هر چیزی که مربوط به حزب اجتماع ملی نفرت دارد، قابل توجه خواهد بود. اسکای نیوز سپس یادآوری می کند که در صورت منصوب شدن باردلا، لو پن می‌تواند بار دیگر به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شود.

نگارنده در ادامه به دلیل قدرت گرفتن حزب اجتماع ملی پرداخته و تشریح می کند که دلیل این وضعیت ریشه در نارضایتی مردم فرانسه از مکرون و سردادن شعارهای پوپولیستی و ضد مهاجرتی لو پن و باردلای جوان دارد.

این شبکه خبری سپس به تشرح رشد پوپولیسم در فرانسه پرداخته و خاطرنشان می سازد: موج پوپولیسم تنها به فرانسه ختم نشده و در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و هلند در حال حرکت است.

اسکای نیوز در همین بخش به هفت سال پیش و زمانی که مکرون برای نخستین بار به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد اشاره کرده می افزاید: بسیاری از فرانسوی ها وی را شروعی تازه می دانستند که کشور به آن نیاز داشت؛ جوانی ۳۹ ساله که کشور را متحول می کند و حس پویایی و شکوه را بازمی گرداند. ۵ سال بعد و در دور دوم انتخاب دوباره مکرون، وی بار دیگر در برابر لو پن، خود را سیاستمداری خوش بین نشان داد و رقیب را چهره ای متنفر به تصویر کشید.

حالا اما شکایات پیشین دوباره در میان مردم افزایش یافته و برخی مکرون را رئیس‌جمهوری ثروتمندان می‌دانند که مشکلات مردم عادی را درک نمی‌کند. اشاره نویسنده به شورش‌های خشونت آمیز سال گذشته در «نانتر» است که تلاش دولت مکرون برای افزایش سن بازنشستگی منجر به خشم گسترده عمومی شد.

نگارنده تاکید دارد که مکرون اگرچه براساس معیارهای رهبران سیاسی جهانی، هنوز سیساتمداری جوان است، اما شاید ملت فرانسه دیگر از وی به تنگ آمده اند به ویژه در برهه‌ای که فضای زیادی از عرصه سیاسی اروپا توسط رهبرانی اشغال شده که نظرات تند و تیز را بر تفاوت های ظریف و محافظه کارانه ترجیح می دهند.

به عنوان مثال فرانسوی‌ها به ایتالیا نگاه می کنند و شاهدند که چطور پوپولیسم جورجیا ملونی رونق گرفته است. یا در هلند که خیرت ویلدرز نخست وزیر افراط گرای هلند اطمینان داشت که زمان به قدرت رسیدنش بالاخره فرا می رسد.

اسکای نیوز در بخشی دیگر، به نتایج نظرسنجی‌های اخیر در فرانسه نگاهی انداخته و می نویسد: در مکان‌هایی مانند نزدیکی مرز اسپانیا که نرخ بیکاری زیاد است، یا شهرهای با درآمد کمتر مانند مناطق شمال غربی فرانسه، گرایش به سمت حزب اجتماع ملی بیشتر است.

نویسنده در پایان این سوال را مطرح کرده که چنانچه حزب راست گرای اجتماع ملی در انتخابات پیش‌رو اکثریت مطلق را بدست نیاورد و مکرون در برابر انتصاب باردلا به عنوان نخست‌وزیر مقاومت کند، چه اتفاقی می افتد؟ آیا دولت فرانسه به دلیل اختلافات سیاسی تعطیل می شود؟ آیا مکرون به عنوان رهبری مغرور به سمت استعفا سوق داده می شود؟ بی‌شک پاسخ همه این پرسش‌ها به انتخابات هفته آینده فرانسه بستگی دارد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها