تحول در راس هرم سیاسی انگلیس؛ "خوش‌‌رقصی استارمر برای صهیونیست‌ها"

تحول در راس هرم سیاسی انگلیس؛
جمعه 15 تير 1403 - 12:42

پس از چهارده سال حکومت محافظه‌کاران، رأس هرم سیاسی انگلیس تغییر کرد و حزب چپ میانه‌رو "کارگر" توانست 384 کرسی را در پارلمان این کشور به دست آورد.

العالماروپا

انگلیس پس از پیروزی حزب کارگر در انتخابات شب گذشته، نخست وزیر جدیدی دارد که همان "سر کی‌یر استارمر" وکیل 61 ساله و دادستان ارشد سابق است.

حزب کارگر انگلیس 5 سال قبل در برابر حزب محافظه‌کار به شدت با شکست مواجه شد که بزرگترین شکست از دهه 30 قرن بیستم بود.

14 سال حکومت محافظه‌کاران باعث وضعیت بد اقتصادی، افزایش هزینه‌های زندگی، بحران مسکن و خدمات بهداشتی در انگلیس شد. به همین دلیل آنها این بار فقط 95 کرسی پارلمان را به دست آوردند.

در دوران محافظه‌کاران، انگلیس نتوانست پس از خروج از اتحادیه اروپا از نظر اقتصادی بهبود یابد و یک استراتژی بلندمدت در همکاری با اتحادیه اروپا ایجاد کند و بحران مهاجرت نیز حل نشد.

بی‌اعتمادی مردم نسبت به محافظه‌کاران، تغییر مکرر نخست ‌وزیران، درگیری‌های داخلی در حزب و موضوع برگزاری مهمانی در نخست‌وزیری در زمان کرونا را نیز باید به علل شکست‌های این حزب افزود.

یکی از علل پیروزی استارمر آن بود که وعده داد بودجه بخش بهداشت را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد، مالیات بر ثروت را در اعمال خواهد نمود، محدودیت‌های تجاری با اتحادیه اروپا را کاهش خواهد داد و توافقنامه‌های تجاری هدفمند را امضا خواهد کرد.

وی درباره مساله مهاجرت متعهد شد سیاست بحث‌برانگیز اعزام پناه جویان به رواندا با هواپیما را لغو و با باندهای قاچاق مهاجرین مبارزه و همکاری با اروپا برای ساماندهی اوضاع مهاجرین در این قاره را تقویت کند.

رئیس حزب کارگران گفت که از افزایش بودجه دفاعی به میزان دو و نیم درصد حمایت می‌کند و با چالش‌های امنیتی مقابله خواهد نمود.

استارمر که با ویکتوریا که یهودی است ازدواج کرده است، درباره مسائل مربوط به یهودی‌ستیزی در حزب تغییرات اساسی ایجاد کرده و موضعی متعادل درباره جنگ غزه اتخاذ نموده است که پیش‌بینی می‌شود این سیاست در آینده نیز ادامه یابد اما کارشناسان معتقدند برخی در حزب وی پس از انتخابات از استارمر به خاطر تداوم صادرات تسلیحات انگلیسی به رژیم صهیونیستی انتقاد نمایند.

استارمر کیست؟

نخست‌وزیر ۶۱ ساله جدید انگلیس کارنامه نسبتا پرباری پیش از ورود به عرصه سیاست دارد.

پدرش کارگر یک کارخانه ابزارسازی و مادرش پرستار بود و او را به یاد کی‌یر هاردی، بنیانگذار حزب کارگر انگلیس کی‌یر نام گذاشته‌اند.

استارمر در کودکی در آزمون ورودی "مدرسه گرامر" (مشابه مدارس تیزهوشان ایران) قبول شد و در نوجوانی پیانو، فلوت و ویولن هم می‌نواخت. او سپس در رشته حقوق از دانشگاه‌های لیدز و آکسفورد لیسانس و فوق‌لیسانس گرفت.

او به عنوان یک وکیل حقوق بشری، در کشورهای آفریقایی و حوزه کارائیب پرونده افراد محکوم به اعدام را قبول می‌کند.

استارمر در دهه ۹۰ میلادی با پیروزی بر رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد در پرونده شکایت این شرکت از دو فعال محیط زیستی، به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل شد؛ پرونده‌ای که تا دیوان حقوق بشر اروپا هم بالا رفت.

او در سال ۲۰۰۸ در دولت حزب کارگر به رهبری گوردون براون به عنوان رئیس دادستانی انگلستان و ولز انتخاب شد و تا سال ۲۰۱۴ هم در این مقام باقی ماند و بابت خدماتش لقب "سر" گرفت.

کی‌یر استارمر در سال ۲۰۱۵ به عنوان نماینده وارد مجلس عوام شد و در دوران پس از همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، وزیر سایه برگزیت و عملاً سخنگوی حزب کارگر در این زمینه بود.

پس از شکست حزب کارگر در انتخابات سال ۲۰۱۹ و کناره‌گیری "جرمی کوربین"، او خود را نامزد رهبری حزب کرد و در آوریل ۲۰۲۰ و در اوج موج اول همه‌گیری کرونا به مقام رهبری حزب اصلی مخالف دولت رسید.

همسر او "ویکتوریا" از خانواده‌ای یهودی می‌آید، هر چند که خود استارمر اعتقادات مذهبی ندارد. آن‌ها یک دختر و یک پسر دارند؛ ولی تلاش کرده‌اند آن‌ها را از جلوی دوربین دور نگه دارند.

نخست‌وزیر جدید انگلیس حسابی اهل فوتبال است و از تیم آرسنال هواداری می‌کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها