اردوغان: همکاری ناتو با «اسرائیل» برای ترکیه قابل قبول نیست

اردوغان: همکاری ناتو با «اسرائیل» برای ترکیه قابل قبول نیست
جمعه 22 تير 1403 - 19:51

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: « ادامه همکاری با کابینه «اسرائیل» برای ناتو ممکن نیست. نتانیاهو امنیت کل منطقه را به خطر می‌ اندازد. ما با ساختاری مواجه هستیم که هیچ قانونی را به رسمیت نمی‌شناسد.»

العالم - ترکیه

رجب طیب اردوغان امروز (جمعه) در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست ناتو در واشنگتن افزود: تا زمانی که صلح جامع و پایدار در فلسطین حاصل نشود، تلاش برای همکاری با «اسرائیل» در چارچوب ناتو مورد تایید ترکیه نخواهد بود.

وی افزود : مسئولین "وحشیگری" در باریکه غزه دیر یا زود در برابر قوانین بین المللی پاسخگو خواهند بود، همانطور که در سربرنیتسا واقع در بوسنی و هرزگوین چنین امری اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: نهادها و سازمان‌های بین‌المللی تنها به تماشای کشتار حدود 40 هزار انسان بی‌گناه، از جمله 16 هزار کودک (در غزه) بسنده می‌کنند، همانطور که 29 سال پیش همین کار را در سربرنیتسا انجام دادند.

او همچنین نقش بیشتر ناتو برای پایان دادن به جنگ در غزه را خواستار شد و با ابراز نگرانی نسبت به آنچه برنامه‌های «اسرائیل» برای حمله به لبنان نامید، مجددا درباره گسترش درگیری‌ها هشدار داد.

وی گفت: تهدیدها و تلاش های «اسرائیل» برای گسترش درگیری باید متوقف شود در غیر این صورت منطقه ما با خطر درگیری‌های عمیق تر و حتی جنگ مواجه خواهد شد.

اردوغان خاطرنشان کرد: لازم است اعضای جامعه جهانی برای محقق کردن راه حل دو دولت بر اساس مرزهای 1967 دست به دست هم دهند.

اردوغان اواخر ماه گذشته با بیان اینکه رژیم اشغالگر «اسرائیل» پس از نابودی باریکه غزه، اکنون توجه خود را به لبنان معطوف کرده است، تاکید کرد که کشورش «در کنار مردم برادر لبنان و کشورشان خواهد بود.»

وی افزود که قدرت‌های غربی در مقابل دوربین‌ها خوب صحبت می‌کنند اما در پشت پرده از «اسرائیل» حمایت می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها