هاارتس: جنگ غزه احتمال به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین را افزایش داد

هاارتس: جنگ غزه احتمال به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین را افزایش داد
شنبه 30 تير 1403 - 13:26

روزنامه عبری هاارتس با انتشار مقاله ای نوشت: حمله اسرائیل به غزه، فلسطین را به صدر توجهات بین المللی برگرداند و احتمال به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین را قوت بخشید.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش رای الیوم، روزنامه عبری هاارتس مقاله ای را با عنوان "پایگاه مردمی حماس در داخل و خارج غزه پس از 9 ماه جنگ" به قلم "دالیا شیندلین" منتشر کرد.

نویسنده در این مقاله نوشته طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات و توسعه "العالم العربی" (اوراد) در ماه مه در رام الله، یک چهارم از اهالی غزه (24 درصد) از حماس حمایت می کنند و خاطرنشان کرده که این میزان با کاهش 36 درصدی در مقایسه با ماه نوامبر مواجه بوده است.

شیندلین در عین حال خاطرنشان می‌کند دکه نتایج نظرسنجی های سه منبع برجسته و مشهور، اختلافات زیادی با هم دارند. طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات سیاسی و آماری خلیل الشقاقی در ماه ژوئن، حدود دوسوم از اهالی غزه، نقش حماس را مثبت ارزیابی کرده اند. وی می گوید "حدود نیمی از اهالی غزه (46 درصد) همچنان ترجیح می دهند، غزه توسط حماس اداره شود و آن را از میان 7 گزینه، ترجیح می دهند."

طبق نظرسنجی این مرکز، کمتر از 5 درصد از اهالی غزه، حماس را از میان 4 گزینه انتخاب کرده اند. کما اینکه در این نظرسنجی تصریح شده است که به دلیل شرایط قهری و جنگ دستیابی به نتایج موثق دشوار است. همچنین قدرت موقت حماس هم اکنون رو به افول گذاشته است.

این نویسنده در عین حال می گوید نظرسنجی های اولیه مرکز (اوراد)نشان داد که بیش از 70 درصد از فلسطینی ها معتقدند که حمله حماس "اقدامی به حق" بوده است. وی می افزاید در این نظرسنجی تفاوت چشمگیری بین کرانه باختری و غزه ملاحظه می شود. در نظرسنجی دیگری در ماه ژوئن 57 درصد از فلسطینی‎های غزه و 73 درصد از فلسطینی‌های کرانه باختری از حمله حماس به شهرک های رژیم صهیونیستی حمایت کردند.

وی معتقد است که این میزان حمایت در یک نگاه اتفاق آرا درباره بازگرداندن مسأله فلسطین به صدر توجهات است؛ "این حمله جنگ اسرائیل و فلسطین را به صدر توجهات بین المللی برگرداند و می تواند باعث قوت گرفتن احتمال به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین شود".

این نویسنده به نقل از "رولا حردال" از مدیران جنبش زمین ادعا می کند " حمایت گسترده اهالی کرانه باختری از حماس به معنای محبوبیت حماس نیست بلکه ناشی از ناتوانی خودشان است و اینکه حماس می تواند از نظر آنها اندکی کرامت و عزت نفس و حس آزادیخواهی از اشغالگران برای آنها به ارمغان بیاورد". وی می گوید علت دیگر حمایت کرانه باختری از حماس، تنفر آنها از محمود عباس و تشکیلات خودگردان فلسطین است.

پربیننده ترین خبرها