خشم رژیم صهیونیستی از "دیوان بین المللی دادگستری "

خشم رژیم صهیونیستی از
دوشنبه 1 مرداد 1403 - 13:46

محافل صهیونیستی همچنان با حمله به دیوان بین المللی دادگستری، حکم مشورتی این دادگاه بر « غیر قانونی بودن اشغالگری رژیم صهیونیستی و لزوم پایان دادن به آن» را دستاورد بزرگ مخالفان این رژیم اشغالگر در سطح حقوقی و قضایی توصیف می کنند، به‌ویژه که طی دو دهه، جنبش تحریم، دستاوردهای واقعی علیه تل آویو در زمینه های اقتصادی و حقوقی داشته است.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش عربی 21، گادی عزرا، مدیر سابق اداره اطلاعات ملی (هاسبارا) و نویسنده کتاب "11 روز درغزه" در این باره گفته است: "حمله حقوقی به اسراییل بخشی از حمله مشترک چند بعدی و آگاهانه است که دشمنان تل آویو برای زیر سوال بردن مشروعیت آن به کار گرفته اند. شاید خطرناکی حکم دیوان بین المللی دادگستری هم زمان با حمله پهپادها به آن در همان روز؛ تاکیدی بر رابطه ی محکمی میان آنهاست که مشخصه چالش چند وجهی است که اسراییل در زمینه های مختلف با آن روبروست.

مدیر سابق اداره اطلاعات ملی (هاسبارا) در مقاله‌ای منتشر شده در روزنامه یدیعوت آحارونوت افزود: «بر اثر حمله حقوقی و سیاسی لاهه به اسراییل از طریق درخواست ارایه نظر مشورتی از دیوان بین المللی دادگستری، این نهاد حضور اسرائیل در کرانه باختری و شرق بیت المقدس را نقض آشکار حقوق بین الملل می داند که در حد الحاق غیرقانونی سرزمین های فلسطینی این منطقه و پایان دادن به آن است.

وی افزود: خروج نیروهای اسراییلی ازغزه، به معنای معاف کردن تل آویو از تعهداتش نسبت به باریکه غزه نیست و استفاده اسراییل از منابع طبیعی کرانه باختری نیز غیرقانونی است و همچنین براساس حکم دیوان بین المللی دادگستری شورای امنیت باید در این زمینه اقدام کند

عزرا تصریح کرد: برخلاف موضع رسمی اسرائیل که مبتنی بر این است که این مناطق مورد مناقشه هستند و باید در مذاکرات سیاسی بین دو طرف حل و فصل شوند، نظر حقوقی فعلی اگرچه حکمی الزام آور نیست، اما دراماتیک تر از حد معمول است. زیرا به چیز دیگری تصریح می کند که به گفته دادگاه، اسرائیل تعهدات بین المللی درباره سیاست آپارتاید در بخش هایی از کرانه باختری و بیت المقدس شرقی را نقض می کند و بسیاری از کشورها با نادیده گرفتن این اظهارات با دشواریی هایی مواجه خواهند شد.

وی گفت: « برخی ازاین کشورها در بهترین حالت، ممکن است اسراییل را تحریم‌ اقتصادی کرده و به محدود کردن آزادی رفت و آمد اسرائیلی‌ها و قطع روابط سیاسی با آن متوسل شوند، اگرچه این موضوع عملا از ابتدای سال 2020 زمان راه اندازی پویش سیاسی-حقوقی علیه اسراییل و توصیف آن به عنوان یک رژیم آپارتاید، شروع شد.

کما اینکه گزارش های عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر و کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر حاکی از موفقیت نسبی فلسطینی ها در تکرار روایت خود از درگیری با «اسرائیل» است ، به‌ویژه که دادگاه بین‌المللی به ریاست قاضی لبنانی ، با ما همدردی نمی‌کند و درگذشته علیه ما سخن گفته است.»

پربیننده ترین خبرها