کمپین جهانی علیه شرکت رژیم صهیونیستی در المپیک پاریس

کمپین جهانی علیه شرکت رژیم صهیونیستی در المپیک پاریس
سه شنبه 2 مرداد 1403 - 11:18

فعالان حامی فلسطین کمپین جهانی را برای جلوگیری از مشارکت رژیم صهیونیستی در بازی‌های المپیک پاریس 2024 به جرم نسل‌کشی در باریکه غزه آغاز کرده اند.

العالم - فلسطین اشغالی

کاربران شبکه های اجتماعی به منظور اعمال فشار بر کمیته بین المللی المپیک برای جلوگیری از شرکت بازیکنان "اسرائیلی" در این دوره از بازیها که از 26 ماه جاری (میلادی) آغاز می شود، هشتگ "المپیک بدون اسرائیل" را به زبان های عربی و انگلیسی راه انداخته اند.

کاربران تأکید کرده اند که پاسداشت ارزشهای انسانی در المپیک با جنایات "اسرائیل" در غزه و نسل کشی فلسطینی ها منافات دارد.

کاربران شبکه های اجتماعی این سئوال را مطرح کرده اند که "چگونه می توان در شرایطی که حقوق بشر به وحشیانه ترین شکل نقض می شود، از پاسداشت ارزشهای انسانی حرف زد". آنها خاطرنشان کرده اند "برگزاری المپیک بدون اسرائیل، خواسته همه کسانی است که به عدالت و انسانیت ایمان دارند".

برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و سوئیس صحنه تظاهرات در برابر مقر کمیته بین المللی المپیک بود. تظاهرکنندگان جلوگیری از شرکت بازیکنان "اسرائیلی" در المپیک پاریس را خواستار بودند.

آنها پرچم فلسطین و پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آن نوشته بود "جنایات کاران نسل کشی حق شرکت در بازی های المپیک را ندارند" و "نسل کشی، ورزش نیست"، "نسل کشی در فلسطین را متوقف کنید" و "زنده باد مقاومت ملت فلسطین".

تظاهرکنندگان خاطرنشان کردند که "جلوگیری از شرکت روسیه و بلاروس در المپیک قبلی و دادن اجازه به هیات اسرائیلی در المپیک کنونی، دورویی است".

با این وجود "جرالد دارونین" وزیر کشور فرانسه گفت که کشورش امنیت بازیکنان "اسرائیلی" را به طور 24 ساعته در طول برگزاری بازی های المپیک – که جمعه آینده در پاریس شروع می شود – تأمین خواهد کرد.

این در حالی است که "توما پورت"، نماینده چپگرای پارلمان این کشور ، جلوگیری از شرکت بازیکنان "اسرائیلی" در المپیک پاریس را خواستار شد.

در ژانویه گذشته "امریک کارون"، نماینده پارلمان فرانسه از کمیته بین المللی المپیک خواسته بود مانع شرکت "اسرائیل" در بازی های المپیک فرانسه به جرم نسل کشی در باریکه غزه شود.

فدراسیون فوتبال فلسطین نیز در ماه مه گذشته ، حذف "اسرائیل" را از بازی های المپیک شده خواستار شده بود.

فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) اعلام کرد که رسیدگی به درخواست فلسطین را تا 31 آگوست آینده به تعویق می اندازد.

این دوره از بازی های تابستانی المپیک از 26 ژوییه تا 11 آگوست در پاریس برگزار می شود.

فیفا در سال 1961، آفریقای جنوبی را به خاطر سیاست های تبعیض نژادی و یوگسلاوی را در سال 1992 به دلیل جنگ بالکان و در سال 2022، روسیه را به دلیل جنگ اوکراین از شرکت در بازی های بین المللی منع کرده بود.

پربیننده ترین خبرها