افشاگری لوموند درباره قرارداد تسلیحاتی جدید بین مغرب و رژیم صهیونیستی

افشاگری لوموند درباره قرارداد تسلیحاتی جدید بین مغرب و رژیم صهیونیستی
سه شنبه 2 مرداد 1403 - 14:43

روزنامه فرانسوی لوموند نوشت : رباط دو ماهواره Ofek 13 طراحی و ساخت شرکت صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی (IAI) را خریداری کرده است.

العالم - مغرب

لوموند نوشت : ماهواره Ofek 13 مخصوص جاسوسی فضایی است که ارتش رژیم صهیونیستی از آن استفاده می کند. این ماهواره می تواند جایگزین ماهواره ای باشد که مغرب در سال 2013 از فرانسه خریداری کرده بود.

به نوشته روزنامه لوموند، این قرارداد نظامی به ارزش یک میلیارد دلار (برابر با 920 میلیون یورو)، مهمترین قرارداد این کشور با رژیم صهیونیستی به شمار می آید. مغرب در سال 2020 با رژیم اشغالگر سازش کرد؛ این قرارداد ماه مارس گذشته توسط مرکز بین المللی مطالعات صلح (سیبری) در استکهلم افشا شد. اما در ماه ژوئن به ثبت رسید.

لوموند خاطر نشان کرد که عمیر پرتس، رئیس شرکت صنایع هوایی رژیم صهیونیستی و وزیر جنگ سابق این رژیم با پرواز اختصاصی از تل آویو به مغرب سفر کرده بود. گفتنی است روابط تجاری هوایی مستقیم بین دو طرف از 7 اکتبر 2023 به حالت تعلیق درآمد.

رژیم صهیونیستی از 2020 تا 2023 بعد از آمریکا و فرانسه، مقام سوم را در میان صادرکنندگان اسلحه به مغرب داشته است. در صورت تأیید قرارداد جدید، همکاری نظامی بین دو طرف به طور بی سابقه ای رشد خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها