عرضه نخستین سیستم عامل مبتنی بر هوش مصنوعی چینی

عرضه نخستین سیستم عامل مبتنی بر هوش مصنوعی چینی
يکشنبه 21 مرداد 1403 - 16:09

چین در راستای توسعه فناوری نوین برای رقابت با کشورهای غربی اولین سیستم‌عامل مبتنی بر هوش مصنوعی بومی خود را منتشر کرد.

العالم - آسیا

به گزارش تلویزیون ملی چین، شرکت چینی کایلین سافت (Kylinsoft) در نشست «صنعت تولید سیستم عامل چین ۲۰۲۴» اولین سیستم عامل مبتنی بر هوش مصنوعی خود را با نام اپن کایلین (openKylin) معرفی کرد.

این رسانه چینی افزود: این سیستم عامل می‌تواند شکاف موجود در توسعه قابلیت‌های استنتاج لبه‌ای (Edge-side inference) در صنعت سیستم عامل چین را پرکند.

استنتاج در لبه یا تجزیه و تحلیل در لبه (Inference at the edge) تکنیکی است که به دستگاه‌ها امکان می‌دهد داده‌ها را جمع‌آوری کرده و با استفاده از روش‌های هوش مصنوعی، اطلاعات کاربردی و قابل استفاده را تولید کنند، بدون اینکه تنها به سرورهای ابری یا مراکز داده متکی باشند.

روزنامه‌ی علم و فناوری چین نسخه‌ جدید مبتنی بر هوش مصنوعی اپن کایلین را ایمن، پایدار و قابل کنترل توصیف کرد و نوشت: برخلاف ویندوز، اپن‌کایلین به‌طور کامل توسط سه هزار و ۸۷۶ توسعه‌دهنده از ۲۷۱ شرکت چینی ساخته شده است.

اپن‌کایلین دقیقا شبیه به ویندوز مایکروسافت بوده و بخشی از تلاش پکن را برای کاهش وابستگی خود به سیستم‌عامل‌های خارجی و به‌طور کلی فناوری‌های آمریکایی نشان‌ می‌دهد.

تلویزیون ملی چین تاکید کرد: این سیستم عامل به عنوان پایه فناوری رایانه‌ای، در کنار برقراری ارتباط میان سیستم‌های نرم‌افزاری سطح بالا با منابع سخت‌افزاری داخلی رایانه، پشتیبانی لازم از اجرای الگوریتم‌ها، مدل‌ها و برنامه‌های هوش مصنوعی را انجام می‌دهد.

به گزارش ایرنا،‌ جو چن معاون مدیرعامل شرکت کایلین سافت درهمین راستا، اظهار داشت: پیشرفت قابلیت‌های استنتاج لبه‌ای، موجب پشتیبانی بهتر از ادغام سیستم‌ عامل‌های چینی با فناوری هوش مصنوعی می‌شود و شرایط لازم را برای ایجاد یک موتور هوشمند لبه‌ای جستجوگر کارآمد در سیستم‌های عامل‌ها فراهم می‌کند تا حتی در حالت آفلاین نیز قادر به انجام استنتاج مدل‌های بزرگ باشد.

وی افزود: این پیشرفت علاوه بر کمک به حفظ حریم خصوصی کاربران، موجب بهبود تجربه آنان از کار با سیستم عامل و در نهایت بهره وری و خلاقیت بیشتر می‌شود.

تارنمای داده کاوی استار کانتر (StatCounter) در همین راستا نوشت: تاکنون تلاش‌های پکن برای استفاده‌ کاربران چینی از سیستم‌عامل‌های داخلی با شکست مواجه شده بود و ویندوز همچنان با در دست داشتن حدود ۸۰ درصد بازار، سیستم‌عامل غالب در چین است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها