جزییات روند نشست شورای عمومی حماس با سنوار و توافق آتش بس

جزییات روند نشست شورای عمومی حماس با سنوار و توافق آتش بس
يکشنبه 21 مرداد 1403 - 21:55

یک رسانه عرب زبان به نقل از منابع آگاه نوشت: به دلیل لزوم اختفای "یحیی السنوار" در شرایط جنگی و همچنین لزوم انتخاب رئیس دفتر جدید در باریکه غزه، و معاون دفتر سیاسی جدید برای انجام وظایف ریاست جنبش در جلسات و برقراری ارتباطات خارجی، تلاش هایی در راهروهای مقر رهبری جنبش در جریان است.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش القدس العربی، بر اساس اطلاعات به دست آمده، جنبش مقاومت حماس که طی دو روز گذشته خود را برای برگزاری جلسه شورای عمومی این جنبش آماده می کرده، اما به دلیل جمع نشدن اعضای رهبری آن در یک مکان واحد و نیز شرایط جنگی جاری در غزه که مانع از حضور اعضا در غزه است ، باعث شد تا مقدمات این نشست به شکل هایی تکمیل نشود.

با این حال، این امر مانع از ادامه تماس‌ها در این زمینه نشد، وحماس همچنان راه‌های جدیدی را برای برگزاری این نشست بررسی می کند که بر پایه ی آن احتمالا مطابق "روش سنتی" که قبلا اعضای شورای عمومی را در یک مکان گرد هم می آورده، عمل نشود و به احتمال زیاد معاون رهبر جنبش نیز به همان ترتیبی که "یحیی سنوار" در جانشینی شهید "اسماعیل هنیه" به عنوان رهبر جنبش انتخاب شد، تعیین گردد.

در جریان این نشست، با شیوه و سازوکاری نو ، معاون جدید دفتر سیاسی با حضور شخصیتهای برجسته عضو رهبری حماس از جمله خالد مشعل عضور رهبری جنبش در بخش خارجی، و "زاهر جبارین" دیگر عضو رهبری حماس در غزه ونیز "موسی ابو مرزوق"، انتخاب خواهد شد.

به گفته منبع شورای رهبری حماس، در این نشست رئیس جنبش معاون خود را تعیین و معرفی می نماید، اما قبل از تصویب نهایی، این تصمیم باید به تصویب مجلس شورای عمومی برسد و پس از آن بسیاری از وظایف رهبری، به ویژه نمایندگی جنبش در خارج از کشور و برگزاری جلسات با مقامات منطقه و سران جناح در خارج از فلسطین، به دلیل عدم حضور اجباری "سنوار" در غزه، به معاون دفتر سیاسی وی سپرده خواهد شد که البته اخذ تصمیمات مهم و اساسی با اطلاع رهبر جنبش و با تایید او انجام می پذیرد و فرآیند ارتباط بین رهبری جنبش در داخل باریکه غزه و خارج از آن، غیر از روش‌های شناخته‌شده، توسط یک مکانیسم خصوصی و امن مدیریت خواهد شد.

بر اساس اطلاعات موجود، در هفته گذشته که اعضا رهبری حماس منتظر دریافت فایل صوتی یا مکتوب از سخنان رئیس دفتر سیاسی جدید جنبش، یحیی سنوار، بودند به دلیل شرایط امنیتی خاص در غزه این امر محقق نشد و انتظار می رود فایل صوتی او در آینده ای نزدیک وصول شود.

و اما روش انتخاب رئیس جنبش حماس در باریکه غزه و این که آیا "خلیل الحیه"، معاون رییس جنبش در غزه، برای این سمت انتخاب شده یا به شخص دیگری واگذار می شود، همچنان نامعلوم است و یا این که حماس اصلا رهبر تعیین شده ای برای غزه معرفی کند یا بدون اعلام او را انتخاب نماید، تصمیمی در این باره نگرفته است.

یکی از رهبران جنبش حماس می گوید که دکتر "الحیه"در حال حاضر در خارج به سر می برد و سمت ریاست دفتر روابط عربی و اسلامی را نیز بر عهده دارد، و به دلیل نزدیک بودن به رهبر حماس در غزه که نبرد را در طول جنگ مدیریت می کند، نقش عمده ای در مدیریت پروژه های جنبش ایفا خواهد کرد.

"الحیه" همچنین با تصمیم سنوار رهبری هیئت مذاکرات کننده ی حماس را در نشست آتی برای آتش بس و تبادل اسرا با رژیم اسرائیل برعهده خواهد داشت، زیرا سنوار در آخرین دوره ای که در غزه ریاست حماس را بر عهده داشت، از رهبری الحیه" در این پرونده حمایت کرده بود.

" "اسامه حمدان" یکی دیگر از اعضا رهبری جنبش حماس تصریح کرد: "روند مذاکرات در خصوص توقف جنگ در باریکه غزه و انعقاد قرارداد تبادل اسرا از طریق میانجیگران پس از انتخاب یحیی سنوار به عنوان رهبرجنبش ادامه خواهد یافت و اما موضوع مذاکره با تصمیمات اعضای رهبری مدیریت می شود و "سنوار" هم از روند مذاکرات دور نبوده، و از تمام جزئیات آن خبر دارد.

حمدان ادامه داد "روند مذاکرات ادامه خواهد داشت و مشکل این روند تغییری نیست که در جنبش حماس حاصل شده بلکه مشکل خود "اسرائیل" و نتانیاهو و آمریکاست که نه در میانجیگری و نه در تلاش خود برای فشار جهت برقراری آتش بس" صادق نبوده است در حالی که "سنوار" از انعطاف بالایی در اداره امور عامه برخوردار است و حافظ حقوق ملت فلسطین است.

مسلم است که حماس با همان مواضع اخیری که در دور گذشته اتخاذ کرد، به دور جدید مذاکرات خواهد رفت، و همان موضعگیری های اخیر خود را که با تحمیل شرایط جدید از سوی هیئت اسراییلی، همچون امتناع آنها از خروج از "محور فیلادلفیا" که حد فاصل جنوب غزه و مصر و همچنین خودداری از عقب نشینی از "محور نتزاریم" حد فاصل بین شمال غزه تا جنوب آن که به شکست انجامید، پیش خواهد برد.

جنبش حماس خواستار عقب نشینی اشغالگران از این مکان ها و مراکز شهرهاست، و در صورت امضای توافق و پس از موافقت با آتش بس موقت شش هفته ای، نوبت عقد قرارداد مبادله زندانیان (اسیران اسراییلی) خواهد بود که در ازای این آتش بس، زندانیان و زنان غیرنظامی اسراییلی در مقابل آزادی اسرای فلسطینی از بند رها می شوند، و در مرحله دوم با انعقاد یک معامله بزرگتر که شامل ادامه وضعیت آتش بس است، و در صورت اعلام موافقت حماس، توقف کامل جنگ در روز اول مرحله دوم، پیگیری می شود.

پربیننده ترین خبرها