انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا:

اعتراض ونزوئلا به گزارش سازمان ملل؛ «تبلیغاتی که در خدمت منافع کودتا است»

اعتراض ونزوئلا به گزارش سازمان ملل؛ «تبلیغاتی که در خدمت منافع کودتا است»
چهارشنبه 24 مرداد 1403 - 13:02

دولت ونزوئلا گزارش ارائه شده توسط هیات کارشناسان سازمان ملل متحد در مورد انتخابات ریاست جمهوری در این کشور آمریکای لاتین را «غیراخلاقی» خواند و آن را «اقدامی تبلیغاتی در خدمت منافع کودتای راست افراطی در ونزوئلا» ارزیابی کرد.

العالم - آمریکا

به گزارش تارنمای اسپوتنیک موندو، دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای که توسط ایوان خیل وزیر امور خارجه این کشور منتشر شده است، گزارش موسوم به «گزارش اولیه» هیات کارشناسان سازمان ملل متحد در مورد انتخابات ریاست جمهوری اخیر ونزوئلا را قاطعانه رد کرد.

در این بیانیه آمده است: ونزوئلا به طور قطع گزارش موسوم به گزارش اولیه هیات کارشناسان انتخاباتی سازمان ملل متحد را رد می‌کند؛ گزارشی که مجموعه‌ای از اکاذیب را منتشر کرده است که نه فقط اصول حاکم بر عملکرد گروه‌های کارشناسان هم در محتوا و روش، بلکه شرایط مرجع مورد قبول نظام انتخاباتی ونزوئلا را نقض می‌کند.

در گزارش یاد شده، هیات چهار نفره از کارشناسان سازمان ملل مدعی شدند که فرآیند مدیریت نتایج توسط شورای ملی انتخابات ونزوئلا (CNE) «با معیارهای اساسی شفافیت و یکپارچگی که برای برگزاری انتخابات معتبر ضروری است، مطابقت نداشت».

در این راستا، کاراکاس خاطرنشان کرد که ارزیابی سازمان ملل متحد که از لحاظ تاریخی همسو با آمریکا است، «معرف یک اقدام بی پروا و مطلق است که اعتماد به سازوکارهای طراحی شده برای همکاری و کمک‌های فنی را تضعیف می‌کند».

ونزوئلا افزود که نمایندگان سازمان ملل «دسترسی وسیعی به تمام مراحل فرآیند انتخاباتی دارند که در آن، رئیس‌جمهوری نیکلاس مادورو پیروز شد و [این فرآیند] توانست تاییدی بر عملکرد عالی سیستم ونزوئلا باشد.

دولت مادورو با این استدلال خاطرنشان کرد که «نظری که در نوشته‌های غیرمسئولانه سازمان ملل بیان شده است چیزی بیش از یک اقدام تبلیغاتی نیست که در خدمت منافع کودتای راست افراطی ونزوئلا است».

دولت ونزوئلا تاکید کرد که این سند، ناظر به این واقعیت است که اعضای هیات کارشناسان سازمان ملل در طول اقامت خود در ونزوئلا، «تماس‌های مستقیم مکرری از طریق تلفن و از طریق ویدئو کنفرانس با مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا داشتند».

کاراکاس افزود: «تردیدی وجود ندارد که اظهارات آن‌ها [در اشاره به سازمان ملل] محصول دستورالعمل‌های خصمانه ناشی از این نهاد است که به نظر می‌رسد آن‌ها به دور از تعهداتی هستند که باید در چارچوب ماموریت‌شان می‌پذیرفتند».

به گزارش ایرنا، دولت ونزوئلا، نگرش کارشناسان این سازمان را «غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای» خواند و تاکید کرد که «تنها هدف» از این موضع «آسیب رساندن به دموکراسی ونزوئلا و ایجاد تردید در عملکرد نهادهای قانونی آن است».

شنبه گذشته، کاریسلیا رودریگس رئیس دیوان عالی دادگستری ونزوئلا، ادموندو گونزالس نامزد سابق اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری را به دلیل شرکت نکردن در جلسه استماع اتاق انتخابات این عالی‌ترین مرجع برای اعلام و ارائه کلیه اسناد مربوط به انتخابات مورد انتقاد قرار داد.

پربیننده ترین خبرها