در گفت‌وگوی اختصاصی با العالم مطرح شد:

ناگفته‌های سیاست غرب در قبال نسل‌کشی در غزه از زبان نماینده پارلمان انگلیس

چهارشنبه 24 مرداد 1403 - 21:24

نماینده پارلمان انگلیس گفت اقدام برخی کشورها به تأیید بی‌چون و چرای رژیم صهیونیستی و اعطای مصونیت کامل به این رژیم برای ارتکاب هر جنایتی، امنیت خود این کشورها را به خطر می‌اندازد و باعث ایجاد محیطی ناامن در انگلیس و کلا اروپا و آمریکا خواهد شد.

العالم - اروپا

"اقبال محمد" نماینده پارلمان انگلیس در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم در برنامه "ضیف و حوار" گفت: ظلمی که اکنون در غزه جریان دارد، ریشه‌هایش به چند دهه قبل برمی‌گردد. انگلیس نقش مهم و مؤثری در تأسیس رژیم صهیونیستی و تقویت جایگاه آن داشته است و هدف، تأسیس دو کشور بود که به صورت مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند. هدف، تأسیس وطنی برای یهودیان بود.

وحشی‌گری و خشونت‌های جاری در غزه بی‌سابقه است.

وی افزود: آنچه که ظرف 75 سال گذشته رخ داده است به خصوص حوادث 10 ماه گذشته در غزه، بسیار فاجعه‌بار و تأسف‌انگیز است. چنین جنایات و وحشی‌گری هایی با این تعداد قربانی بی‌دفاع بی سابقه است.

بدون اطلاع از خبرهای فلسطین و غزه، درک حقیقت مشکل بود. متأسفانه مردم حوادث و خبرها را در گوشی‌هایشان دنبال می‌کنند و اکنون حقیقت را می دانند. انها اکنون نه تنها ماهیت حوادث 10 ماه گذشته را فهمیده اند بلکه به خوبی می‌دانند که (رژیم صهیونیستی) علیه اهالی کرانه باختری چه می کند و چگونه تعداد شهرک ها را افزایش می دهد و اینکه تعداد شهدای این جنگ در کرانه باختری به بیش از دو هزار نفر رسیده است.

عدم مداخله برای نجات جان انسانهای بی‌دفاع غیر قابل قبول است.

محمد خاطرنشان کرد که همه این حوادث جلوی چشم جهانیان ودولت های ما به خصوص دولت انگلیس و دولت‌های اروپایی و آمریکا رخ داده است. این دولت ها صرفا به تماشای این حوادث بسنده می کنند و از مداخله برای نجات جان انسان های بی دفاع خودداری می کنند و این موضوع غیر قابل قبول است. کما اینکه خشم و نارضایتی شهروندان خود که چشم به تقویت صلح و عدالت و دفاع از سلامت کشورها و دولت ها دارند را به دنبال داشته است.

پیامدهای چشم‌پوشی دولت‌های غربی از جنایات رژیم صهیونیستی

این نماینده انگلیسی خاطرنشان کرد که چشم‌پوشی این کشورها از جنایات "اسرائیل" و اعطای مصونیت کامل به این رژیم برای ارتکاب این جنایات، امنیت خودشان را هم به خطر می اندازد و باعث ایجاد محیطی ناامن در داخل انگلیس و کلا اروپا و آمریکا می شود. زیرا نمی توان در برابر ادامه ظلم و ستم ساکت بود. لذا هدف من در داخل پارلمان، تلاش برای جلب نظر دولت و دیگر نهادهاست تا به اتفاق انگلیس را مجبور کنیم که هر چه سریعتر، به حکم وظیفه اخلاقی و قانونی خود، تمام امکانات و توان خود را برای توقف کشتار مردم به کار گیرد.

اقبال محمد خاطرنشان کرد که نخستین گام برای هر گونه اقدامی باید، مهار "اسرائیل" و جلوگیری از قتل عام انسان های بی‌دفاع باشد. حمله روسیه به اوکراین، تجاوز محسوب شد و جامعه بین‌الملل در سطوحی گسترده آن را محکوم کرد. ارزیابی جامعه بین‌الملل از اقدامات و عملیات نظامی روسیه، بسیار سریع و فوری بود؛ غرب و جامعه جهانی با تحریم و اعمال مجازات‌هایی علیه روسیه واکنش نشان دادند. انگلیس نیز اموال روسیه را بلوکه کرد. این اقدام، اقدامی کاملا به جا و صحیح برای حمایت از اوکراین و تقویت صلح و امنیت بین‌المللی بود.

دوگانگی در برخورد و معیارهایی که امروز غیر قابل قبول است!

محمد در ادامه گفت: اما وقتی که "اسرائیل" پیوسته به غزه و کرانه باختری حمله می کند چنین برخوردهایی را نمی بینیم.

وی افزود: "وقتی اسرائیل قوانین بین المللی را نقض می‌کند، می‌بینیم که چند ماه وحتی چند سال طول می‌کشد تا در این مورد تصمیم‌گیری شود. حتی وقتی قوانین را نقض می‌کند. ما باید مانع ادامه کشتار مردم تتوسط اسرائیل شویم و همان تدابیر را اجرا کنیم. همانطور که گفتم این نحوه برخورد، یک بام و دو هواست. تکلیف همه جهان روشن است و این، ما انگلیسی‌هاست و من به نقش کشورم در ایجاد صلح افتخار می کنم. اما سیاست های امروز انگلیس چندان مایه غرور و افتخار نیست و ما در این جا به این موضوع نمی‌پردازیم."

محمد خاطرنشان کرد که انگلیس در هر حال وظایفی دارد. این کشور از قدرت و نفوذ کافی برای تأثیرگذاری بر "اسرائیل" و متحدان آن برای مهار کشتار (غیر نظامیان) برخوردار است. ما امیدواریم که این کشورها برای مهار "اسرائیل" و توقف کشتار به حرکت درآیند.

وی تصریح کرد که ملت های اروپایی و انگلیس، این برخورد یک بام و دو هوا از سوی کشورهای خود را برنمی تابند. و نه تنها مسلمانان بلکه همه انسان‌هایی که ذره‌ای درک از عدالت و انسانیت داشته باشند، چنین رفتاری را برنمی تابند. امروز ملت انگلیس در صلاحیت و صداقت نهاد سیاست به خصوص دولت در کشور خود شک دارند. اکنون این سئوال برای مردم پیش آمده است که آیا می‌توانند به توانایی احزاب حاکم بر نهاد سیاست برای پیشبرد منافع کشور و تقویت صلح جهانی و عدالت و دفاع از قانون بین‌المللی اعتماد کنند و آیا این احزاب می توانند انگلیس را به جایگاه پرچمدار اجرای قوانین بین‌المللی برسانند. متأسفانه باید بگویم که مردم امروز به مواضع انگلیس و عزم این کشور برای اجرای واقعی قوانین بین‌المللی به دیده تردید می‌نگرند.

نباید بر اساس شواهد و اسناد دروغین از طرف‌های متجاوز حمایت کرد

محمد افزود: در واقع نمی‌دانم چرا کشورهای اروپایی و انگلیس امروز و این لحظه چنین رفتارهایی در پیش گرفته‌اند. دولت‌های سابق سیاستهایی در پیش گرفته بودند که به اعتقاد من امروز به عنوان تصمیمات توسط دادگاه بین‌المللی لاهه تصحیح شده‌اند. ما تاریخ اروپا را می‌دانیم. با این حال نباید متحدین ما در مواردی که منجر به نقض قوانین بین‌المللی می‌شود، از ما انتظار همراهی داشته باشند. نباید بر اساس شواهد و اسناد دروغین از متجاوزان حمایت کرد. انگلیس نباید بر اساس تمایلات متحدان، با آنها همراهی کند. ما فقط می توانیم برای ایجاد صلح و آرامش و اجرای قوانین بین الملل با متحدان خود همکاری کنیم.

این نماینده پارلمان انگلیس خاطرنشان کرد که وقتی دولت‌ها خود به قوانین بین الملل احترام نمی‌گذارند چطور ممکن است از شهروندان خود انتظار داشته باشند به قوانین کشور احترام بگذارند. ما نباید دورو باشیم و مردم خود انتظار داشته باشیم قوانین را نقض نکنند. ما اول خودمان باید مطیع قوانین باشیم. امروزه با وجود شبکه های اجتماعی، همه مردم می دانند که دولت ها وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند. و پیام های خود از حوزه انتخاباتی ام دریافت می کنم این است که لطفا هر کاری می توانید برای توقف نسل‌کشی و کشتار انجام دهید. هدف همه یکی و ان این است که لطفا جلوی نسل‌کشی را بگیرید.

دستگاه قضایی بیطرف بین المللی می گوید حمله به غزه و اشغال این منطقه غیر قانونی است

محمد خاطرنشان کرد که دادگاه بین المللی لاهه اعلام کرده است که اشغالگری "اسرائیل"، غیر قانونی است و همه می دانند که این (رژیم ) از بیش از75 سال پیش شکل گرفته است . امروز همانطور که می دانید ما دستگاه قضایی بین المللی بی طرفی داریم و برای ایجاد قوانین در سراسر جهان ایجاد شده است.

وی افزود: (دادگاه بین‌المللی) می‌گوید اشغالگری و تبعیض نژادی غیر قانونی است و تجاوز به غزه غیر قانونی و نسل‌کشی است. و اشغال (فلسطین) از بیش از 75 سال پیش غیر قانونی است. و از 17 اکتبر اعلام شد که هر کسی یا دولتی یا کشوری به طور مستقیم یا غیر مستقیم از اسرائیل حمایت کند، باید محاکمه شود.

وی ادامه داد: بنابراین وقتی دیوان بین‌المللی دادگستری، روسیه را کشوری متجاوز و ناقض قوانین بین‌المللی اعلام می‌کند، نمی‌توانید انتخاب‌های این دادگاه را بپذیرید آن هم در حالی‌که آمریکا که معاهده دادگاه را امضا نکرده است، حکم دیوان علیه روسیه را می‌پذیرد و از اعمال تحریم علیه روسیه و اتخاذ تدابیری برای حمایت از اوکراین پشتیبانی می‌کند و اروپا نیز حامی آن است.

این نماینده انگلیسی در ادامه افزود: همزمان در 19 فوریه شاهد سکوت جامعه جهانی بودیم و گزارشی مبنی بر اتخاذ تدابیر و تصمیماتی برای حمایت از حکم دیوان بین‌المللی باشد، دریافت نکردیم.

دلیل حمایت انگلستان از رژیم صهیونیستی در دهه‌های گذشته

محمد گفت: من نمی‌توانم به نمایندگی از بقیه اهالی کشور صحبت کنم و یا علل اینکه انگلیس در دهه های گذشته و در 75 سال گذشته از رژیم صهیونیستی حمایت کرده است، سخنی بگویم. این کشور به تأسیس رژیم صهیونیستی کمک کرد و این مسئولیت را داشت که اطمینان حاصل کند که تاسیس اسرائیل در این مکان منجر به آواره شدن صدها هزار فلسطینی نمی‌شود و به امنیت و حقوق این مردم ضربه ای وارد نخواهد شد اما همه این حقوق نادیده گرفته شده است. حتی حق این مردم در زمینه برخورداری از آب آشامیدنی سالم و غذا سلب شده است. بنابراین ما یک نیروی اشغالگر و متجاوز داریم که کنترل مرزها را نیز به عهده گرفته است. واقعا چرا انگلیس، کشورهای اروپایی و سازمان ملل این اجازه را می‌دهند، چگونه می‌توان به رژیم صهیونیستی اجازه داد که از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی استفاده کند اما کشورهای دنیا کنار بایستند و کاری انجام ندهند؟

رژیم صهیونیستی از ورود کمک‌های انسانی به غزه جلوگیری می‌‌کند

محمد ادامه داد: من خواهان مداخله نظامی برای تشدید درگیری نیستم، اما از انگلیس به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحد می ‌خواهم که اقداماتی فوری برای باز کردن مرزها و صدور مجوز ورود کمک‌ها به غزه انجام دهد تا مانع از مرگ اشخاص به خاطر گرسنگی یا عدم درمان پزشکی یا کمبود انرژی و آب شود. اینکه کاری برای نجات جان مردم انجام نمی‌دهند، بی‌معنی است، حتی مرزها بسته است. من اخیراً در جلسه‌ای با آکسفام شرکت داشتم و آنها اعلام کردند که پنجاه تا نود درصد کمک‌ها در انبارها در انتظار مجوز ترخیص هستند. در حالی‌که اسرائیلی‌ها از ورود کامیون‌های دارو، لوازم بهداشتی و کالاهای اساسی به غزه جلوگیری می‌کنند، چرا؟ چرا هیچ طرفی رژیم صهیونیستی را از این کار باز نمی‌دارد.

اگر نتوانیم رژیم صهیونیستی را وادار به وارد نمودن کمک‌ها به غزه کنیم هرگز نخواهیم توانست جلوی بمباران‌هایش را بگیریم

محمد هشدار داد: اگر نتوانیم رژیم صهیونیستی را تحت فشار بگذاریم تا مجوز ورود کمک‌ها برای نجات جان انسان‌ها به غزه را صادر کند، هرگز نمی‌ توانیم مانع بمباران های صهیونیستی شویم. البته من نمی خواهم بگویم که تبانی وجود دارد و هدفم این نیست که اوضاع را برای مردم فلسطین، انگلیس یا متحدان مان بدتر کنم. اما دنیا می‌بیند ولی کاری نمی‌کند. یادمان نرود که مماشات با آدولف هیتلر موفقیت‌آمیز نبود واین مماشات به کشته شدن شش میلیون یهودی انجامید، حالا ما نیز در زمان حاضر اجازه تکرار همان سناریو حتی اگر نگوییم بدتر از آن را می دهیم، اجازه می دهیم انواع ظلم و مجازات گروهی که در تاریخ بشریت بی‌سابقه است مانند تخریب عمدی زیرساخت‌های آب، بمباران عمدی بیمارستان‌ها و منفجر کردن عمدی شبکه فاضلاب و حتی سرازیر شدن آن به خیابان‌ها اعمال شود. ما با روش‌هایی غیر انسانی مواجهیم که هدفش وارد ساختن بیشترین آسیب به مردم است، روش‌هایی که رژیم صهیونیستی آن را ابداع کرده و از خدای متعال می‌خواهیم که همه را از شر آن مصون دارد. ما قدرت داریم لذا نباید از رژیم صهیونیستی بترسیم. نمی‌دانم که چرا انگلیس، دولت و مردم آن و غرب و آمریکا از این رژیم حمایت می‌کنند. ما نباید از دفاع از عدالت بترسیم.

حمایت همه‌جانبه انگلیس از رژیم صهیونیستی با قوانین بین‌المللی در تضاد است

محمد توضیح داد: حمایت همه‌جانبه انگلیس از رژیم صهیونیستی ناعادلانه، مغایر با قوانین بین‌المللی و در تضاد با اراده مردم آن است. لذا عدم حمایت از رژیم صهیونیستی نه فقط به انگلیس آسیبی نمی‌رساند، بلکه به نفع آن نیز هست و حتی به تقویت امنیت کشور و رفع نارضایتی و از بین رفتن حالت از هم‌گسیختگی این جامعه کمک می‌کند، جامعه‌ای که میلیون‌ها نفر از آن به دلیل سیاست ریاضت اقتصادی علیه حزب محافظه‌کار رای دادند. اکثریت اين اشخاص به دلیل سياست یک بام و دو هوا و عدم تعهد دولت قبلی انگلیس به قوانین بین‌المللی اینگونه رای دادند، متاسفانه این وضعیت را هنوز هم شاهدیم. گزارش‌هایی درباره انجام ده هزار پرواز توسط هواپیماهای انگلیسی برای ارزیابی میزان تخریب در غزه و تهیه اطلاعات موجود است، سوالم این است که هدف از این اقدام چیست؟ روشن است که رژیم صهیونیستی از این اطلاعات برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و خودداری از بمباران مناطق پرجمعیتی که در آن غیرنظامیان در کمپ‌های پناهندگان سکونت دارند و یا عدم بمباران زیرساخت‌های غیرنظامی باقی مانده استفاده نمی‌کند.

این اطلاعات آگاهانه توسط انگلیس تهیه و از آن برای کشتن افراد بی‌گناه استفاده می‌شود. بنابراین، ما باید هرگونه اقدام، حمایت، ارائه خدمات یا اعطای تجهیزات یا سلاح به رژیم صهیونیستی که بتواند از آن برای کشتن یا سرکوب انسان‌های بی گناه استفاده کند را متوقف کنیم. این یک تعهد اخلاقی و قانونی است که دولت انگلستان باید به آن پایبند باشد. من تقاضا دارم که برای نجات جان مردم بهانه نیاوریم و اقدامات فوری انجام دهیم و امیدواریم که بتوانیم جان باقی مانده مردم فلسطین را نجات دهیم. این بحران انسانی کاملاً قابل اجتناب بود و هیچ دلیلی برای وقوع آن وجود نداشت. دولت قبلی، بر اساس اطلاعات ساختگی و دروغ‌های اسرائیلی و بسیاری از دولت‌های دیگر، کمک مالی به آنروا به عنوان بزرگترین آژانس امداد رسانی فعال در فلسطین در چند دهه گذشته را متوقف کرد. این کار بر اساس اتهامات و ادعاهای نادرست انجام شد. دولت ما و متحدان مان کمک مالی به آنروا را قطع کردند در حالی که این نهاد نه تسلیحاتی ارائه می‌نمود و نه از حماس حمایت می کرد بلکه فقط در تلاش برای نجات جان مردم و تامین مایحتاج اولیه زندگی اهالی غزه و کرانه باختری بود.

دولت جدید انگلیس اعطای کمک مالی به آنروا را از سر خواهد گرفت

محمد گفت که من از تصمیم دولت جدید برای اعطای مجدد کمک‌های مالی به آنروا استقبال می‌کنم، این را دیوید لامی، وزیر امور خارجه در پارلمان بیان کرد. ما 21 میلیون پوند به یک کشور اشغالی کمک خواهیم کرد که هفتاد و پنج درصد آن نابود شده است. ما مجوز صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی را داریم که گفته می‌شود بین 350 تا 490 میلیون پوند است در حالی که کمک ما به آنروا فقط 21 میلیون پوند است. بنابراین من از دولت لندن می‌خواهم که مبلغ این کمک را متناسب با نیازهای مردم غزه افزایش داده و هماهنگی مستقیم یا غیر مستقیم از طریق سازمان ملل برای بازکردن گذرگاه‌ها و اجازه ورود این کمک‌ها به غزه را انجام دهد و اجازه ندهد که هنگام توزیع توسط صهیونیست‌ها سرقت یا نابود شود، البته یادآوری می‌کنم که تخصیص۲۱ میلیون پوند برای نجات جان تمام مردم غزه کافی نیست.

پربیننده ترین خبرها