واکاوی استراتژی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری

واکاوی استراتژی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری
جمعه 9 شهريور 1403 - 14:07

عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری در چارچوب استراتژی جغرافیای امنیتی و با هدف جلوگیری از تکرار حوادث 7 اکتبر و گسترش هرگونه مقاومت در سرتاسر این منطقه، تخریب زیرساخت‌های جامعه فلسطین و تکرار تراژدی غزه انجام می‌شود.

العالم - فلسطین اشغالی

"عامر سبایله" تحلیلگر سیاسی و کارشناس راهبردی ابراز عقیده کرد: اقدامات اسرائیل در چارچوب پیامدهای غزه و براساس راهبرد ناتوانی این رژیم در تعامل با جبهه‌هایی است که باعث ایجاد خطر و تهدیدات امنیتی می‌شود.

وی به پایگاه خبری "ارم نیوز" گفت: اگر جنگ غزه پس از حملات 7 اکتبر( طوفان الاقصی) به اسرائیل تحمیل شد، این رژیم امروز به دنبال تشدید تنش در کرانه باختری است تا سناریوی مشابه حملات حماس تکرار نشود.

"حماده فراعنه" تحلیلگر مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی بر این باور است که حوادث کرانه باختری،= امتداد حوادث گذشته و فعلی باریکه غزه بوده و هدف آن از بین بردن زیرساخت‌های جامعه فلسطین و تبدیل کرانه باختری به باریکه غزه جهت بیرون راندن ساکنان آن است.

فراعنه افزود: طرح اسرائیل با کشتار غیرنظامیان و تخریب ساختمان‌ها و مراکز خدماتی جهت جدایی انداختن میان مقاومت از مردم است تا مردم را مسئول وجود مقاومت بداند زیرا آنها پایگاه مردمی مقاومت و ادامه بقای اعضای آن هستند.

به گفته این تحلیلگر سیاسی، اولویت رژیم اسرائیل "ریشه‌کن کردن مقاومت در کرانه باختری" و تضعیف قدرت‌گیری احتمالی آن است. وی افزود: نیروهای اشغالگر نتوانستند به نیروهای مقاومت در باریکه غزه پایان دهند به ویژه که آنها هنوز می‌توانند ضربات دردناکی به نیروهای اشغالگر وارد کنند.

"نضال منصور" تحلیلگر سیاسی به نوبه خود گفت: عملیات کرانه باختری غافلگیر کننده نبود و طبق تفاهمات رژیم و تشکیلات خودگردان فلسطین، قرار بود اسرائیل قبل از 7 اکتبر آن را با هدف جمع‌آوری سلاح از اردوگاه‌های کرانه باختری انجام دهد.

منصور خاطرنشان کرد: اسرائیل با این عملیات می‌خواهد پیام‌هایی را به طرف‌های ذی‌نفوذ برساند، نخست با از بین بردن گروه‌های مقاومت در کرانه باختری، به ایران پیام دهد، و سپس به تشکیلات خودگردان فلسطین و افکار عمومی فلسطین و عرب پیام دهد که "اسرائیل در همه امور مربوط به تشکیلات خودگردان فلسطین تصمیم‌گیرنده است".

به گفته منصور، پیام سوم، داخلی و خطاب به صهیونیست‌ها است که "ارتش اسرائیل حافظ و ضامن امنیت اسرائیل و اسرائیلی‌هاست".

عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری همزمان با جنگ این رژیم به غزه، که افزون بر ۱۰ ماه است ادامه دارد، همزمان شده است. این یورش نظامی به کرانه باختری بزرگ‌ترین و خشن‌ترین عملیات از زمان حمله بزرگ به شهر جنین در سال 2002، توصیف شده است. در حالی که نگرانی‌ها درباره گسترش دامنه این عملیات افزایش یافته است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها