وقتی معلم فلسطینی کلاس درس را روی آوار منزلش دایر می کند+فیلم

جمعه 16 شهريور 1403 - 00:06

"اسراء ابومصطفی" معلم فلسطینی است که علیرغم تخریب مدرسه و تبدیل آن به پناهگاهی برای آوارگان، اصرار دارد به دانش آموزانش حق ادامه تحصیل بدهد و به همین علت کلاس درس دانش آموزانش را روی آوارهای منزلش دایر کرده است.

العالم _ فلسطین اشغالی

او به آوار خانه چهار طبقه اش که در اثر حمله هوایی اشغالگران ویران شده بود پناه برده و بر فراز آن خیمه ای برپا کرد تا شاگردانش را جمع کند و به این ترتیب بتواند بخشی از صدمه ی محرومیت از تحصیل، احساس مرگ و آسیب روانی کودکان در نتیجه بمباران را جبران کند.

مدرسه ای که او به طور خودجوش تأسیس کرده، یکی از معدود گزینه های باقی مانده برای کودکان در منطقه اوست.

"هاله ابومصطفی" دانش آموز 10 ساله می گوید"قبل از جنگ در مدارس درس می خواندیم و بازی می کردیم و خیلی خوشحال بودیم و بعد از آن جنگ شروع شد و خانه های ما و مدارس مان ویران شد و ما ناچار به تهیه ی آب نوشیدنی و جمع آوری چوب برای روشن کردن آتش شدیم تا اینکه خانم معلم "اسراء" آمد و باعث شد تا ما دوباره دانش بیاموزیم".

این طرح با حدود 35 دانش آموز آغاز شد و این تعداد به تدریج از پیش دبستانی تا کلاس ششم ابتدایی تا سن 11 تا 12 سالگی به 70 نفر افزایش یافت.

درسهایی که خانم "اسراء" تدریس می کند فراتر از هر برنامه درسی مدرسه است زیرا به دانش آموزان کمک می کند در میان پرخاشگری احساس ثبات کنند و روال عادی داشته باشند.

چادری هم که در آن، این درسها تدریس می‌شود، با کلاس‌های سنتی فرقی از زمین تا آسمان دارد چرا که اصلا شبیه کلاسهای رایج و عادی که کودکان در آن رویای آینده‌ای روشن مانند سفر به خارج از کشور یا پزشک و مهندس شدن جهت کمک به مردم خود را که از میزان بالای فقر و بیکاری در غزه حتی قبل از شروع جنگ، رنج می‌برند، نیست و فرسنگها از آن فاصله دارد .

این معلم 29 ساله با تاکید بر اینکه " کودکان حق دارند مانند دیگر کودکان دنیا علم یاد بگیرند" توضیح می دهد که چگونه با منابع محدود، دروس پایه از جمله دروس دینی را تدریس می کند و در تلاشی بی وقفه می کوشد تا با وجود بمباران های مداوم، شاگردانش را درگیر مطالعه کند.

وی می‌گوید: " قبل از جنگ، کودک غزه آرزوی دکتر یا مهندس شدن داشت، از خواب بیدار می‌شد و به طور معمول به مدرسه می‌رفت، به مهدکودک می‌رفت و بدون احساس ترس یا ناامنی زندگی‌اش را به‌طور عادی می‌گذراند".

گفته می شود از زمان آغاز جنگ در ماه اکتبر، تمامی مدارس در غزه یا هدف بمباران صهیونیستها قرار گرفته و یا به پناهگاهی برای آوارگان تبدیل شده است و حدود 625000 کودک در سن مدرسه در این باریکه قادر به شرکت و حضور در هیچ کلاس درسی نیستند.

در پایان این گزارش مکتوب و به نقل از خانم "اسراء"، وی تلاش می کند که با وجود منابع محدود، دروس پایه از جمله دروس دینی را تدریس کند و با وجود بمباران های وحشیانه و مداوم اشغالگران اسرائیلی، شاگردانش را درگیر مطالعه نگه دارد و همین دلیل است که غزه و کرانه باختری اشغالی از نظر سطح بالایی از سواد حتی همطراز با استانداردهای بین المللی است و سیستم آموزشی با وجود کمی منابع، همواره مایه امید و افتخار در میان فلسطینی ها بوده وهست".

پربیننده ترین خبرها