موضع مسکو در قبال حذف طالبان از فهرست تروریستی قرقیزستان

موضع مسکو در قبال حذف طالبان از فهرست تروریستی قرقیزستان
جمعه 16 شهريور 1403 - 15:53

سخنگوی کرملین گفت: قرقیزستان و افغانستان، دو کشور همسایه هستند، طالبان نیز قدرت واقعی در کابل را در دست دارد؛ از این رو، مسکو تصمیم بیشکک برای حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی را درک می‌کند.

العالم - آسیا

به گزارش تاس، دیمیتری پسکوف روز جمعه در نشستی خبری افزود: قرقیزستان از نظر جغرافیایی به افغانستان بسیار نزدیک است و بدین ترتیب اقدام بیشکک، ضروری است، چرا که بدون آن امکان ایجاد هیچ گونه تماسی وجود ندارد.

این خبرگزاری روس در ادامه نوشت: پس از آنکه ایالات متحده آمریکا در بهار سال ۲۰۲۱ تصمیم خود را مبنی بر خروج نیروهای مسلح خود از افغانستان اعلام کرد، طالبان عملیات گسترده ای را برای به دست گرفتن کنترل امور این کشور آغاز کرد. آنها همان سال بدون درگیری وارد کابل شدند و بعداً از تشکیل حکومت موقت خبر دادند که هنوز هیچ کشوری مشروعیت آن را به رسمیت نشناخته است.

دیپلمات های روسیه پیش از این در مورد احتمال حذف طالبان از لیست سازمان های تروریستی این کشور سخن گفته‌اند. به گفته ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان، وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری این کشور به ولادیمیر پوتین گزارش داده اند که طالبان می‌تواند از لیست تروریستی مسکو نیز خارج شود. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، چنین موضعی را منعکس کننده واقعیت عینی خواند.

مهمترین موضوع برای پوتین، شهروندان روسیه است نه انتخابات آمریکا
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از این نشست خبری درباره واکنش‌ها به سخنان اخیر پوتین درباره رد اتهام دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و استفاده از واژگان خاص درباره کامالا هریس نامزد این انتخابات گفت:‌ بگذارید کسانی در خارج از کشور لحن اظهارات رهبر روسیه در مورد کامالا هریس را رمزگشایی کنند، اجازه دهید آنها را از این فرصت محروم نکنیم.

وی ادامه داد: اینکه روسیه و پوتین رئیس جمهور ما، متأسفانه بخشی جدایی ناپذیر از مبارزه سیاسی در ایالات متحده هستند، امری بدیهی است.
پسکوف در عین حال تأکید کرد:‌ مسائل آمریکا نمی تواند دغدغه ای باشد که در رأس برنامه‌های رئیس‌جمهور پوتین قرار گیرد؛ مهمترین مسأله برای او کشور ما، مردم ما، شهروندان ما و توجه به آنها است.

پیش از این، پوتین رئیس‌جمهور روسیه در نشست عمومی مجمع اقتصادی شرق از خنده کامالا هریس نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تعریف کرد. او به شوخی گفت: خانم هریس در صورت پیروزی ممکن است از اعمال تحریم های جدید ضد روسیه خودداری کند! او خیلی رسا و جالب می خندد. این بدان معناست که اوضاعش خوب است.

وی ادامه داد:‌ بایدن از رقابت های انتخاباتی کنار کشید، اما توصیه کرد که همه حامیانش از خانم هریس حمایت کنند. ما نیز همین کار را می‌کنیم، از او حمایت خواهیم کرد!

پوتین با بیان اینکه سخن گفتن درباره افراد مورد علاقه برای پیروزی در انتخابات آمریکا برعهده ما نیست، تأکید کرد: مردم آمریکا، نه روس‌ها، باید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تعیین کنند.
وی تصریح کرد: در نهایت، انتخاب با مردم آمریکا است و ما به این انتخاب احترام خواهیم گذاشت.

جدی نمی‌گیریم!
سخنگوی کرملین در مورد سخنان رئیس دولت تایوان که به پکن پیشنهاد کرد معاهده آیگون در سال ۱۸۵۸ میلادی را که مرز روسیه و چین را در امتداد رودخانه آمور ایجاد کرد، لغو کند، اظهار نظر کرد.

پسکوف در این باره گفت: کرملین اظهارات دولت تایوان در مورد ادعاهای ارضی چین علیه روسیه را جدی نمی‌داند.

به گزارش منابع خبری، لای چینگ-ته رئیس دولت تایوان پیش از این گفته است:‌ اگر چین مدعی حاکمیت بر تایوان است باید زمین‌هایی را از روسیه پس بگیرد که در دوره آخرین سلسله چینی در قرن نوزدهم توافق بر سر آنها را امضا کرده بود.

در همین حال، خبرگزاری تاس در گزارش خود از مرز روسیه و چین به عنوان یکی از پایدارترین مرزهای جهان یاد کرد. به نوشته این رسانه روس، برای نخستین بار، این مرز طی معاهده نرچینسک در سال ۱۶۸۹ میلادی تعیین شد که کرانه چپ آمور را به عنوان روسی و کرانه سمت راست را به عنوان قلمرو چینی به رسمیت شناخت. ابهام در مورد منطقه اوسوری (که به طور مشترک در اختیار دو کشور بود) باقی ماند، اما در نهایت با معاهده آیگون در سال ۱۸۵۸ و معاهده پکن در ۱۸۶۰ حل شد.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی درباره اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه رسانه‌های روسیه نیز گفت:‌ ایالات متحده به اعمال فشار آشکار بر روسیه و شهروندانش ادامه می دهد، مسکو این رویکرد را غیرقابل قبول می داند و آن را به شدت محکوم می‌کند.
وی ادامه داد: مسکو در قبال تحریم‌های جدید آمریکا، مطابق با منافع خود اقدام خواهیم کرد.

پسکوف درباره پیشنهاد اعمال محدودیت برای رسانه‌های آمریکایی در روسیه گفت: ما سیاست سردبیری آنها را در نظر خواهد گرفت. هیچ رویکرد واحدی وجود نخواهد داشت، ما همه این عوامل را در نظر خواهیم گرفت.

پیش از این، آمریکا از اعمال تحریم‌هایی علیه گروه رسانه‌ای راسیا سیوودنیا (روسیه امروز) و پنج شرکت تابعه آن شامل خبرگزاری ریانووستی، شبکه تلویزیونی راشاتودی (RT )، شبکه نووستی (TV-Novosti)، راپتلی (Ruptly ) و اسپوتنیک خبر داده بود.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پیش از این اعلام کرده بود که مسکو با هدف اتخاذ پاسخ تلافی جویانه در حال بررسی تحریم های آمریکا علیه گروه رسانه ای راسیا سیوودنیا است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها