رئیس سابق شین‌بت: اگر من یک فلسطینی بودم، با غارتگران سرزمینم، می‌جنگیدم

رئیس سابق شین‌بت: اگر من یک فلسطینی بودم، با غارتگران سرزمینم، می‌جنگیدم
پنج‌شنبه 22 شهريور 1403 - 20:45

رئیس سابق شین‌بت اسرائیل تاکید کرد: «اسرائیلی‌ها نمی‌توانند فلسطینی‌ها را به خاطر مقاومتشان در برابر اشغالگری سرزنش کنند و اگر من فلسطینی بودم، با کسانی که سرزمینم را غارت می‌کنند بی‌حد و مرز می‌جنگیدم.»

العالم - فلسطین اشغالی

آمی آیالون که بین سال‌های 1996 تا 2000 ریاست شین‌بت را بر عهده داشت، توضیح داد که در سال 1948، اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین تأسیس شد که منجر به آوارگی صدها هزار فلسطینی از آن گردید. اسرائیل بعداً اراضی بیشتری را اشغال و همواره تأسیس یک کشور مستقل فلسطینی را رد کرد.

آیالون رئیس سابق شین‌بت اسرائیل،گفت: « فلسطینی‌ها سرزمین خود را از دست داده‌اند. از این رو وقتی از من می‌پرسند که اگر فلسطینی بودی چه می‌کردی؟ در پاسخ می‌گویم: اگر کسی سرزمینم را غارت می‌کرد، بی حد و مرز با او می‌جنگیدم.»

وی ادامه داد: «فلسطینی‌ها خود را یک ملت واحد می‌دانند اما یکی از مصیبت‌های ما این است که ما آنها را به صورت فرد فرد می‌بینیم که برخی خوب‌اند و برخی بد.»

این عضو سابق کنست، افزود: «ما تصور می‌کنیم اگر مشکل معیشت برطرف و غذا برای فرزندانشان فراهم شود، مشکل حل می‌شود. آنها حاضرند بکشند و کشته شوند اما این امر برای غذا نیست. فلسطینی‌ها آنچه را که ما پیشنهاد می‌کنیم نمی‌خواهند. آنچه برای آنها اهمیت دارد تاسیس کشور فلسطین است.»

ده‌ها سال است که فلسطینی‌ها خواستار ایجاد یک کشور مستقل برای خود، با پایتختی شهر قدس اشغالی هستند.

آیالون، اضافه کرد: «در واقع، در سال 1923، زیو ژابوتینسکی کتاب «دیوار آهنین: اسرائیل و جهان عرب» را می‌نویسد و می‌گوید اساساً ما نمی‌توانیم فلسطینی‌ها را سرزنش کنیم و مقصر بدانیم.»

وی توضیح داد که ژابوتینسکی، اولین رهبر برجسته صهیونیست است که اذعان کرد فلسطینی‌ها یک ملت هستند و نباید از آنها انتظار داشت که داوطلبانه از حق ملی خود برای تعیین سرنوشت چشم‌پوشی کنند.

پربیننده ترین خبرها