هشدار مقام سابق آمریکایی درباره "لحظه حساس" در جنگ اوکراین

هشدار مقام سابق آمریکایی درباره
جمعه 23 شهريور 1403 - 11:50

سفیر اسبق آمریکا در ناتو گفت روسیه از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین استفاده نخواهد کرد.

العالم - اروپا

"رابرت هانتر" سفیر اسبق آمریکا در ناتو و پژوهشگر ارشد کنونی در مرکز روابط ناتو، به شبکه "الحره" گفت تصمیم استفاده از سلاح هسته‌ای در اختیار "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهور روسیه است. وی تصریح کرد: "چنانچه کشور‌های غربی از حد و حدود خود عدول کنند، روسیه می‌تواند فشار‌های خود را بر یک یا چند عضو ناتو تشدید کند". وی اظهارات اخیر وزیر امور خارجه لهستان درباره نقش کشور خود در اوکراین را گواهی بر ادعای خود دانست.

رابرت هان‌تر گفت: "در این لحظه حساس ما آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها باید درباره فروش سلاح به اوکراین هشیار باشیم.. این سلاح‌ها ممکن است در حمله به عمق خاک روسیه مورد استفاده قرار گیرند و این امر بسیار خطرناک است".

وی درباره تعهدات مشترک "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا و "دیوید لامی" همتای انگلیسی وی مبنی بر بررسی درخواست کی‌یف برای حمله به عمق خاک روسیه گفت: " ولودیمیر زیلنسکی" رئیس‌جمهور اوکراین و کلا اوکراینی‌ها همیشه آرزو داشته‌اند به عمق خاک روسیه حمله کنند چون کشورشان مورد حمله قرار‌گرفته و آنها می‌خواهند حملات را متوقف کرده و پوتین را وادار به مذاکره کنند... آنها بر خلاف ما (آمریکایی‌ها) چندان نگران جنگ نیستند.

وی افزود: آمریکا اصلی‌ترین کشوری است که می‌تواند با روسیه از در تعامل وارد شده و تصمیمات سخت بگیرد".

این دیپلمات سابق آمریکا ضمن ابراز نگرانی درباره عدم تعامل دولت آمریکا با مساله اوکراین و عدم ارسال پیام‌های کافی برای کی یف گفت: "چه کسی می‌داند. هر لحظه ممکن است پوتین بگوید از این هم بدتر خواهم کرد.

هان‌تر با اشاره به عدم تلاش امریکا و متحدانش برای تجهیز اوکراین به سلاح‌های بیشتر از ابتدای جنگ، این امر را غیر منطقی خواند.

وی در همین راستا هشدار داد که "اوکراین بیش از همیشه در معرض خطر است. "

سفیر اسبق آمریکا در ناتو درباره امکان تسریع در ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر آینده گفت: "آمریکا هم در اوکراین و هم در ناتو نفوذ بسیاری دارد و نمی‌تواند پشت اوکراین را خالی کند".

پربیننده ترین خبرها