ضربه بزرگ جنگ غزه به صنعت فناوری در فلسطین اشغالی

ضربه بزرگ جنگ غزه به صنعت فناوری در فلسطین اشغالی
جمعه 23 شهريور 1403 - 14:45

یک موسسه فناوری رژیم صهیونیستی با استناد به یک نظرسنجی اعلام کرد که نیمی از شرکت‌های فناوری پیشرفته در فلسطین اشغالی از آغاز جنگ در باریکه غزه سرمایه‌گذاری‌های کلان خارجی خود را قطع کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

موسسه اسرائیلی "ستارت آب نيشن"، که تجزیه و تحلیل مفصلی از تأثیرات جنگ در غزه بر صنعت فناوری در فلسطین اشغالی ارائه داده، می‌گوید که بیش از نیمی از شرکت‌های فناوری پیشرفته در فلسطین اشغالی، از لغو سرمایه‌گذاری‌های خود و تشدید نگرانی‌های‌شان درباره آینده خبر دادند.

وب‌سایت عبری " واينت " بر اساس این نظرسنجی اعلام کرده که از زمان شروع جنگ در غزه، شرکت‌های اسرائیلی مبلغ 7.8 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند که نسبت به سال قبل 4 درصد کاهش داشته و این در حالی‌ست که ادغام و اخذ پروانه شرکت‌ بابغ بر 9.6 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل کاهش یک میلیارد دلاری داشته است.

این وب‌سایت در عین حال مدعی شد که با وجود کاهش سرمایه‌گذاری‌های کلان خارجی، داده‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران همچنان به نوآوری فناوری در "اسرائیل" حداقل در حال حاضر اعتماد دارند.

با این حال، 49 درصد از شرکت‌های (Hi-Tech) نیز از لغو سرمایه‌گذاری خود خبر دادند. از سوی دیگر در حدود 70 درصد از شرک‌ های بزرگ خارجی نیز سطوح مختلفی ازنگرانی خود را در ارتباط با افزایش احتمالی سرمایه‌گذاری‌های کلان در سرزمین‌های اشغالی در سال آینده ابراز کردند.

این رسانه عبری افزود شرکت‌های واقع در شمال فلسطین اشغالی با چالش‌های ویژه‌ای مواجه هستند؛ چرا که به استناد یک تحقیقات منطقه‌ای از حدود 60 شرکت فناوری که در شمال فعالیت می‌کنند؛ تنها 45 درصد از آنها با ظرفیت کامل کار می‌کنند، ودر حدود 41 درصد فعالیت‌های خود را به مرکز سرزمین های اشغالی منتقل کرده‌اند و 20 درصد از این شرکت‌ها می‌دانند که دیگر به مناطق شمالی باز نخواهند گشت.

به نوشته این منبع، 43 درصد از شرکت‌های فناوری پیشرفته اعلام کرده‌اند که هیچ حمایتی از کابینه "بنیامین نتانیاهو" دریافت نکرده‌اند، در حالی که 40 درصد به فکر انتقال فعالیت‌های خود به خارج از فلسطین اشغالی هستند.

این منبع متذکر می‌شود این اعداد و آمار نشان‌دهنده ضربه عظیم اقتصادی است که جنگ غزه به پیکره شرکت‌های فناوری پیشرفته موجود در شمال فلسطین اشغالی تحمیل کرده است.

پربیننده ترین خبرها