العربی الجدید: هیئتی از یمن عازم قاهره می‌شود

العربی الجدید: هیئتی از یمن عازم قاهره می‌شود
يکشنبه 25 شهريور 1403 - 04:11

وبگاه العربی‌الجدید نوشت که قاهره تلاش دارد با استقبال از هیئتی از دولت صنعاء، در راستای حل‌وفصل بحران در دریای سرخ گام بردارد.

العالم - یمن

وبگاه العربی الجدید نوشت که مصر در تلاش است تا با اقدامات و تلاش‌های خود، تنش‌ها در منطقه دریای سرخ را کاهش دهد و به یک راه‌حل برای بحران سیاسی در یمن برسد.

طبق این گزارش قاهره با تماس با دولت صنعاء و ایران، تلاش می‌کند حداقل منافع راهبُردی خود در منطقه را حفظ کند، به طوری که حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ که به اسرائیل مرتبط هستند یا به سمت بنادر آن حرکت می‌کنند، تأثیر قابل‌توجهی بر ناوبری در کانال سوئز داشته است که به نوبه خود بر درآمد ملی و درآمد ارزی مصر تأثیر منفی گذاشته است و این در حالی است که این کشور با یک بحران اقتصادی جدی روبرو است.

طبق آخرین آمار رسمی منتشر شده از سوی اداره کانال سوئز مصر، در اواخر ماه ژوئیه گذشته، کانال سوئز 23.4 درصد از درآمد خود را نسبت به زمان مشابه سال گذشته از دست داده است. به ادعای منابع مورد اشاره العربی‌الجدید این امر به دلیل تغییر مسیر برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی به مسیرهای دریایی جایگزین برای جلوگیری از حملات یمنی‌ها رخ داده است.

استقبال از هیئت یمنی در قاهره در همین راستا، العربی جدید به نقل از منابع مطلع نوشت که در حال حاضر قاهره در هماهنگی با مقامات عربستان سعودی، منتظر استقبال از هیئتی از «حوثی‌ها» در روزهای آینده است.

طبق این گزارش، این اقدام در چارچوب تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حلی برای حل بحران سیاسی در یمن و بررسی امکان برگزاری مذاکرات مستقیم بین مقامات شورای انتقالی یمن و دولت صنعاء است. طبق اطلاعات، این تحرکات مصر در این زمینه در چارچوب هماهنگی گسترده بین قاهره، ریاض و آنکارا صورت می‌گیرد.

العربی‌الجدید در ادامه نوشت که تحرکات کنونی بخشی از تحرکات گسترده‌تر مصر در ارتباط با پرونده جنگ اسرائیل علیه نوار غزه و کنترل عواقب آن بر مصر و منطقه است.

همچنین قرار است «بدر عبد العاطی» وزیر امور خارجه مصر در روزهای آینده طی سفر به تهران در مورد اقدامات مشترک در این زمینه مذاکره کند.

در این زمینه، «توفيق الحميری»، مشاور وزارت رسانه در دولت صنعاء به العربی‌الجدید گفت: «چالش‌های کنونی، مستلزم تصحیح هرگونه همگرایی سیاسی بین کشورهای امت اسلامی در جهت حمایت از فلسطین و علیه دشمن اسرائیلی است».

وی افزود: «هر چیز دیگری، از جمله همگرایی مصری-سعودی، ارزشی ندارد زیرا در برابر دشمن اسرائیلی مورد استفاده قرار نگرفته است»." وی ادامه داد: «برادران ما در مصر باید به خوبی درک کنند که اقدامات یمن در منطقه که به شکل اساسی در حمایت از فلسطین صورت می‌گیرد، به نفع امنیت راهبردی مصر و تمامی کشورهای عربی است».

حميری تأکید کرد کسی که حضور نظامی آمریکا را از دریای سرخ حذف می‌کند، به‌طورقطع نیرویی فعال و حاضر در جهان و منطقه است.وی اشاره کرد: «برادران ما در مصر به خوبی می‌دانند که ممنوعیت ناوبری برای دشمن اسرائیلی در دریای سرخ، امیدها و تلاش‌های او برای ایجاد کانال بن گوریون را از بین می‌برد و بنابراین، اقدام یمن از کانال سوئز نیز محافظت می‌کند».

از سوی دیگر، «نصرالدین عامر»، نائب رئیس هیئت رسانه‌ای دولت صنعاء در به العرب‌الجدید گفت: «صرف نظر از صحت این اطلاعات یا عدم آن، آنچه می‌توانم بگویم این است که هیچ‌چیز نمی‌تواند جز توقف تجاوز و رفع محاصره غزه، عملیات ما در دریای سرخ را متوقف کند، او تأکید کرد: «هر کاری بدون این اتفاقات، فقط هدردادن وقت است».

پربیننده ترین خبرها