موشک بالستیک «قادر ۱» دارای چه ویژگی‌هایی است؟

موشک بالستیک «قادر ۱» دارای چه ویژگی‌هایی است؟
چهارشنبه 4 مهر 1403 - 13:21

موشک حزب‌الله، که امروز به مقر فرماندهی موساد در حومه تل‌آویو شلیک شد و یک میلیون صهیونیست را به پناهگاه‌ها کشاند حدود ۱۷ تن وزن دارد.

العالم- لبنان

حزب‌الله لبنان، بامداد امروز مقر فرماندهی موساد در حومه تل‌آویو را با موشک بالستیک "قادر ۱" هدف قرار داد. طبق بیانیه حزب‌الله، این مرکز مورد هدف، مسئول ترور فرماندهان و انفجار پیجرها بوده است.

رسانه‌های عبری تصریح کردند: برای نخستین بار است که حزب‌الله یک موشک بالستیک از لبنان به سمت تل‌آویو شلیک می‌کند و سامانه "آرو" برای رهگیری آن فعال شد.

وب‌سایت عبری "یسرائیل هیوم" نوشته است:‌ این موشک در ساعت 06:29 دقیقه از لبنان به سمت تل آویو شلیک شد، یعنی همان زمانی که حمله 7 اکتبر از غزه آغاز شد.

برد متوسط: موشک "قادر ۱" به احتمال زیاد از دسته موشک‌های بالستیک با برد متوسط است که توانایی هدف‌گیری مناطق راهبردی و مراکز فرماندهی در عمق خاک دشمن را دارد.

دقت بالا: موشک‌ "قادر ۱" به احتمال زیاد به سیستم‌های هدایت پیشرفته‌ای مجهز هستند که به آن امکان می‌دهد با دقت به اهداف مشخص برخورد کنند.

قدرت تخریبی زیاد: موشک‌‌های بالستیکی مانند "قادر ۱" معمولا از کلاهک‌های سنگین استفاده می‌کنند که توان تخریبی بالایی برای نابودی اهداف مهم مانند پایگاه‌های نظامی یا مراکز فرماندهی دارند.

پرتاب از نقاط مختلف: حزب‌الله به دلیل ماهیت غیرمتمرکز و استفاده از تاکتیک‌های جنگ چریکی، توانایی پرتاب این موشک‌ها از مناطق مختلف و پنهانی را دارد که شناسایی و انهدام سکوی پرتاب را برای دشمن دشوار می‌سازد.

استفاده در جنگ‌های نامتقارن: موشک‌های "قادر ۱" در جنگ‌های نامتقارن به‌عنوان ابزار راهبردی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به حزب‌الله این امکان را می‌دهند که در برابر یک دشمن قوی‌تر مانند رژیم صهیونیستی، حملات دقیق و تاثیرگذار انجام دهد.

به‌طور کلی، استفاده از موشک بالستیک "قادر ۱" نشان‌دهنده توان بالای موشکی حزب‌الله و تلاش این گروه برای تقویت توان بازدارندگی در مقابل دشمنان منطقه‌ای است.

حزب‌الله طی یک هفته اخیر از موشک‌های جدید موجود در زرادخانه تسلیحاتی خود رونمایی کرده است. موشک‌های "فادی ۱ و ۲" نیز روز دوشنبه گذشته وارد خدمت شدند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها