فارن پالسی: حزب‌ الله با اسرائیل مذاکره نخواهد کرد و پاسخی کوبنده‌تر می‌دهد

فارن پالسی: حزب‌ الله با اسرائیل مذاکره نخواهد کرد و پاسخی کوبنده‌تر می‌دهد
دوشنبه 9 مهر 1403 - 13:42

«فارن پالسی» با انتشار مقاله‌ای خاطرنشان کرد، حزب الله می داند طرف اسرائیلی حتی در صورت خویشتنداری این گروه هم از حملات خود کوتاه نخواهد آمد بنابراین احتمالا به جای پذیرش توافق آتش‌بس با این رژیم، در آینده ضربات سخت‌تری به اسرائیل وارد خواهد کرد.

العالم ـ لبنان

«فارن پالسی» در مقاله‌ای تحلیلی به قلم «دانیل بایمن»، کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی اسرائیل نوشت: اسرائیل با تغییر استراتژی دیرینه خود برای بازدارندگی حزب الله و بمباران بی امان مناطق مختلف لبنان در تلاش است تا این گروه را ضعیف و آن را به پذیرش شرایط خود برای آتش‌بس وادار کند.

این استاد دانشکده خدمات خارجی دانشگاه جورج تاون آمریکا افزود: اسرائیل امیدوار است که با این حملات، حزب‌الله نیروهای جنگی خود را از منطقه مرزی اسرائیل خارج کرده و مجبور به پذیرش آتش‌بسی گسترده برای بازگشت ۶۰ هزار شهروند آواره اسرائیلی به مرزهای شمالی شود.

این مقاله با اشاره به شهادت سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان و مطرح شدن گمانه زنی‌ها در مورد به زانو درآمدن این گروه تاکید کرد: تجربه‌های پیشین اسرائیل نشان می دهد حزب الله با وجود ترور رهبرانش هرگز ضعیف تر نشده و همواره خود را در مبارزه مستقیم با اسرائیل قوی و مصمم نشان داده است.

نویسنده با اشاره به ترور رهبران طیف وسیعی از رهبران گروه‌های فلسطینی از جمله حماس، جهاد اسلامی فلسطین، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در دهه های گذشته توسط اسرائیل نوشت: به رغم ترورهای گسترده، این گروه‌ها به مبارزه خود ادامه دادند، چرا که آن‌ها به خوبی نهادینه شده‌اند و اغلب دارای یک سیستم مدون و برنامه‌های جانشینی مشخص هستند. امری که نابودی آنها را از طریق ترور رهبرانشان سخت‌تر می‌کند.

بایمن با اشاره به رویکرد خشونت‌آمیز اسرائیل در غزه که منجر به ویرانی بسیار گسترده و افزایش تلفات غیرنظامیان فلسطینی در آن شد و همچنین خسارتهای جانی و مالی گسترده به لبنانی ها طی دو هفته اخیر تاکید کرد اسرائیل نشان داده که از حملات گسترده‌تر به لبنان که می تواند صدمات بیشتری به مردم و دولت این کشور وارد کند هیچ ابایی ندارد و این، احتمال بحرانی‌تر شدن اوضاع سیاسی و اقتصادی این کشور را افزایش می دهد.

در ادامه این مقاله آمده است: با این حال رویکرد کنونی اسرائیل برای وادار کردن حزب الله به پذیرش آتش‌بس، از طریق تضعیف آن، ممکن است موجب تحریک بیشتر این گروه برای اقدامات گسترده‌تر علیه اسرائیل شود. حزب‌الله تاکنون تنها یک جنگ محدود علیه اسرائیل انجام داده و تنها از تعداد کمی از تسلیحات خود را استفاده کرده است. اما این بردباری ممکن است به زودی تغییر کند.

این تحلیل افزود: به نظر می‌رسد اسرائیل روی کشاندن حزب الله به میز مذاکره از طریق تشدید حملات و در تنگنا قرار دادن این گروه و مردم لبنان شرط‌بندی کرده است. اما این گروه در گذشته نشان داده در شرایط بحرانی هم ترجیح می دهد به جای عقب نشینی، محکم‌تر ضربه بزند.

پربیننده ترین خبرها