درگفت وگو با العالم تشریح شد:

روایت مسوولان یمنی از عملیات های هوایی و دریایی در حمایت از نبرد طوفان الاقصی

روایت مسوولان یمنی از عملیات های هوایی و دریایی در حمایت از نبرد طوفان الاقصی
شنبه 14 مهر 1403 - 22:07

دبیر شورای عالی سیاسی یمن، گفت: شجاعت قهرمانانه یمنی‌ها در دریا به جناح‌های مقاومت در داخل فلسطین، انگیزه زیادی داده است.

العالم - یمن

یاسر الحوری، دبیر شورای عالی سیاسی یمن در آستان اولین سالروز عملیات طوفان الاقصی (عملیات 7 اکتبر/ 15 مهر ماه 1402) مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی، در گفتگو با ویژه برنامه «طوفان مقاومت» شبکه خبری العالم، به تشریح تاثیر مهم و راهبردی جبهه یمن و عملیات نظامی آن اعم از زمینی و دریایی بر روند نبرد یک ساله مقاومت فلسطین پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: جبهه یمن دشمن را غافلگیر کرد و مسیر بسیاری از کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را تغییر داد و بدین ترتیب از رسیدن بسیاری از تدارکات نظامی و اقتصادی به رژیم صهیونیستی جلوگیری کرد.

الحوری: آمریکا و رژیم صهیونیستی انتظار نقش یمن را نداشتند

الحوری خاطرنشان کرد که اقدامات نظامی یمن در حمایت ملت و مقاومت فلسطین نه تنها برای رژیم صهیونیستی، بلکه برای ایالات متحده نیز غیرمنتظره بود. سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رسما اعلام کرد که یمن در 10 اکتبر، یعنی در روزهای دوم و سوم عملیات طوفان الاقصی، با قدرت در حمایت از فلسطین و غزه وارد صحنه شد.

وی خاطرنشان کرد: در 20 اکتبر یک عملیات نظامی از سوی نیروهای یمنی صورت گرفت اما اعلام نشد، اما عملیات بعدی در 28 یا 29 اکتبر 2023 اولین عملیات یمن با مشارکت تعدادی موشک و پهپاد، رسما اعلام شد که اقدام برجسته‌ای بود.

الحوری: عملیات‌های دریایی قهرمانانه یمن به جناح‌های مقاومت انگیزه داد

الحوری خاطرنشان کرد که اولین عملیات نیروهای یمنی در دریا صورت گرفت و بلافاصله پس از آن در 19 نوامبر کشتی "گلکسی" متعلق به یک تاجر صهیونیست توقیف شد. به کشتی‌ها پیشتر هشدار داده بودیم که از دریای سرخ یا عرب به سوی سرزمین های اشغالی تردد نکنند. محاصره دریایی رژیم صهیونیستی یک موقعیت عالی بود و عملیات شجاعانه و پیشرفته یمن به همه جناح‌های مقاومت در داخل فلسطین انگیزه داد.

مشارکت یمن در حمایت از فلسطین برای آمریکا و غرب شگفتی‌ساز بود

الحوری تأکید کرد که یمن کشوری است که اصلا شکست را نمی‌شناسد، بلکه فقط پیروزی را می‌شناسد. این اقدام یمن برای آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و کل غرب که سعی در ایجاد برخی اتحادها و ائتلاف‌ها در منطقه داشتند و شکست خوردند، بسیار شگفت‌انگیز بود.

جبهه یمن چه معادله نظامی را تحمیل کرد؟
علی العماد از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارالله نیز پیرامون معادله نظامی تحمیل شده توسط جبهه یمن به ویژه به دلیل موقعیت استراتژیک یمن و همچنین به دلیل اثربخشی این جبهه که یک سال تمام طول کشید، اعلام کرد که یمن ابتدا توانست حقیقت موقعیت استراتژیک خود را به عنوان یک ملت مستقل به خوبی نشان دهد. از آنجایی که یمن به لطف پروردگار، در موقعیت جغرافیایی ممتاز قرار گرفته‌، می‌تواند حضور جهانی خود را به شکلی محترمانه تحمیل کند.

العماد: یمن کم‌کاری اعراب را رسوا کرد
العماد خاطرنشان کرد که یمن کم‌کاری کشورهای عربی را آشکار کرد. آنها می‌پنداشتند که موضع یمن به دلیل جنگ صعده، محاصره، درگیری، اتحادهای بین المللی علیه یمن، جنگ ده ساله و ... ضعیف خواهد بود اما این گونه نبود.

نقش مهم تسلیحات موشکی یمن در رسیدن به عمق اسرائیل
سرتیپ عابد الثور کارشناس نظامی و راهبردی انقلاب یمن تاکید کرد این نبرد نیاز مبرم به ساخت سلاح‌های سنگین توسط نیروهای نظامی داشت. در جنگی که با ائتلاف متجاوز عربی شروع شد، سلاح‌های سبک کارایی کمتری داشتند و مقابله با جنگنده و موشک کار سختی بود. بنابراین، ضرورت و اهمیت استفاده از سلاح‌های استراتژیک از جمله موشک‌های اسکاد بیش از پیش آشکار شد. موشک‌هایی که برد آنها به فراتر از ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر می رسید، تا مسافت مشخصی ایمنی شهرهای اصلی را تامین می‌کرد. وی خاطرنشان کرد فاصله مرزهای یمن تا عربستان و همچنین از سمت دریا در همه جهات، کمتر از 700 تا 1000 کیلومتر نیست.

سرتیپ الثور خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح بر اساس ساختار قبلی ارتش و نیروهای مسلح، کار خود را پایه ریزی کرد. وی افزود که اکثر افسران ارتش از فارغ التحصیلان بزرگ‌ترین آکادمی‌های جهان هستند و نه فقط از یک دانشگاه بلکه از دانشگاه‌های مختلف غربی و شرقی و چندین کالج نظامی آمریکایی در اروپا، فارغ‌التحصیل شده‌اند.

منابع تسلیحات یمنی
سرتیپ الثور افزود: تسلیحات یمنی فقط روسی نیست بلکه غربی نیز هست. افسرانی که تلاش می‌کردند انبار استراتژیک دولت را حفظ کنند، شروع به محاسبه کردند که چگونه به عمق نیروهای سعودی در جنگ برسند؟ و در مرحله بعد چگونه از غزه حمایت کنند؟ اسرائیل به اشتباه تصور می‌کرد برد موشک‌های ما فقط تا دریای سرخ است.

پربیننده ترین خبرها