برنده جایزه صلح نوبل: شرایط کودکان غزه مانند وضعیت ژاپن بعد از پایان جنگ جهانی دوم است

برنده جایزه صلح نوبل: شرایط کودکان غزه مانند وضعیت ژاپن بعد از پایان جنگ جهانی دوم است
جمعه 20 مهر 1403 - 17:44

«تومویوکی مینوماکی» نماینده گروه نیهون هیدانکیو که امروز (جمعه) به عنوان برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۴ انتخاب شد، گفت: وضعیت کودکان در غزه، مشابه وضعیت کودکان ژاپنی در پایان جنگ جهانی دوم است.

العالم - آسیا

«تومویوکی مینوماکی» یکی از روسای گروه ضد هسته‌ای «نیهون هیدانکیو»، که در سال ۲۰۲۴ که به‌خاطر تلاش‌هایش برای جهانی بدون سلاح‌های هسته‌ای، برنده جایزه نوبل صلح شد، در یک نشست خبری در توکیو اعلام کرد: شرایط کودکان غزه مانند وضعیت ژاپن ۸۰ سال پیش است، در غزه کودکان در خون نگه داشته می‌شوند.

مینوماکی با چشمانی پر از اشک گفت: هرگز تصور نمی‌کردم که چنین اتفاقی برای ما رخ دهد.

کمیته نوبل در بیانیه خود هشدار داد که «تابوی هسته‌ای» ایجادشده پس از بمباران‌های اتمی هیروشیما و ناکاساکی در سال ۱۹۴۵ میلادی (۱۳۲۳ شمسی) اکنون تحت فشار قرار گرفته است. نگرانی‌ها از بروز جنگ هسته‌ای با توجه به تنش‌های اخیر جنگ اوکراین و تصمیم روسیه برای بازنگری در دکترین استفاده از سلاح‌های اتمی افزایش یافته است.

یورگن واتنه فرایدنس رئیس کمیته نوبل، تاکید کرد: این جایزه بر ضرورت حفظ تابوی هسته‌ای تمرکز دارد و همه به‌ویژه قدرت‌های هسته‌ای مسوولیت دارند که از آن حفاظت کنند.

وی افزود: سلاح‌های هسته‌ای امروزی قدرت تخریبی بیشتری نسبت به ۸۰ سال پیش دارند و می‌توانند میلیون‌ها نفر را بکشند و تاثیرات فاجعه‌بار زیست‌محیطی به همراه داشته باشند

گروه «نیهون هیدانکیو»، که در سال ۱۹۵۶ میلادی (۱۳۳۴ شمسی) توسط بازماندگان بمباران‌های اتمی هیروشیما و ناکاساکی تاسیس شد، به دلیل تلاش‌های خود برای دستیابی به جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای و نشان دادن خطرات استفاده از این سلاح‌ها، برنده جایزه نوبل شد.

کمیته نوبل نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرد که از این گروه به‌خاطر ارائه برنامه‌هایی ویژه و مهم در خصوص عدم استفاده مجدد از سلاح‌های هسته‌ای تقدیر شده است.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها