عراقچی: رایزنی‌ها به نفع صلح و امنیت پایدار در منطقه ادامه دارد

عراقچی: رایزنی‌ها به نفع صلح و امنیت پایدار در منطقه ادامه دارد
يکشنبه 29 مهر 1403 - 10:08

وزیر امور خارجه امروز گفت که رایزنی‌های دیپلماتیک به نفع صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه ادامه خواهد شد و با سفر رئیس‌جمهور به غازان در روزهای آینده وارد سطح عالی‌ خواهد شد.

العالم - ایران

سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه چهارمین دور سفرهایش به منطقه برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان را با سفر به ترکیه به پایان رساند.

رایزنی‌های او که چهارشنبه ۲۵ مهرماه از امان پایتخت اردن آغاز شد، در قاهره ادامه یافت و در نهایت به ایستگاه پایانی در استانبول ختم شد. او را در این سفر چهار روزه اسماعیل بقایی سخنگو و مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه همراهی می‌کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی پیش از این و در همین راستا به بیروت، دمشق، ریاض، دوحه، بغداد و مسقط سفر کرده بود.

* لزوم اقدام جمعی برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ
وزیر امور خارجه امروز (یکشنبه) ۲۹ مهرماه در همین ارتباط عنوان کرد: چهارمین دور سفر به کشورهای منطقه از چهارشنبه (۲۵ مهرماه) آغاز و با سفر به سه کشور اردن، مصر و ترکیه تکمیل شد.

وی در تشریح رایزنی‌هایش در این سه کشور گفت: در دیدار با آقایان ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، عبدالفتاح السیسی و رجب‌ طیب اردوغان، رؤسای جمهور مصر و ترکیه با اشاره به وضعیت خطرناک منطقه در پی تشدید جنگ‌افروزی و بسط دامنه‌ جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در تجاوز به لبنان و نسل‌کشی در غزه، تلاش‌های فعالانه اخیر از سوی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تشدید ناامنی و بی‌ثباتی در غرب آسیا را تشریح کردم.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی به دیدارهایش با وزرای خارجه اردن، مصر و ترکیه نیز اشاره کرد و افزود: در دیدار با همتایانم از اردن، مصر و ترکیه علاوه بر بررسی چشم‌انداز تعمیق روابط و توسعه مناسبات دوجانبه، بر لزوم اقدام جمعی به‌ منظور جلوگیری از گسترش دامنه جنگ و حراست از ثبات، امنیت و منافع ملی کشورهای منطقه تأکید شد.

وزیر امور خارجه در ادامه درباره سفرش به استانبول نیز اظهار داشت: در سفر به استانبول همچنین در (دومین) اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای حوزه قفقاز جنوبی و همسایگان موسوم به (۳+۳) شرکت کردم و با استقبال از پیشرفت در روند مذاکرات صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان، مواضع کشورمان مبتنی بر ضرورت عدم‌ دخالت کشورهای خارجی در منطقه، احترام به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، مرزهای شناخته شده بین‌المللی و اجتناب از توسل یا تهدید به استفاده از زور را به عنوان لازمه صلح پایدار در این منطقه دانستم.

وی افزود: در حاشیه این اجلاس با آقای آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان نیز به گفت‌وگو و تبادل‌نظر نشستیم.

عراقچی که در این سفر با تعدادی از اعضای شورای سیاسی حماس نیز دیدار و گفت‌وگو کرد،‌ در این باره بیان کرد: در پایان نیز رایزنی‌های مفیدی با برخی از اعضای شورای سیاسی جنبش مقاومت حماس در موضوعات مرتبط با تحولات غزه داشتم.

وزیر امور خارجه روز گذشته در جمع خبرنگاران حماس را یک واقعیت در فلسطین خواند که کسی نمی‌تواند این واقعیت را نادیده بگیرد و از بین ببرد و گفت: حماس همچنان زنده و پابرجاست و قوی‌تر از گذشته به حرکت خودش ادامه می‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان اعلام کرد که رایزنی‌های دیپلماتیک به نفع صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه ادامه خواهد شد و با سفر رئیس جمهور به غازان در روزهای آینده وارد سطح عالی‌ خواهد شد.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور برای شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس و همچنین بریکس پلاس اول آبان ماه به روسیه سفر می‌کند. او ضمن سخنرانی در این نشست در حاشیه آن با برخی از رؤسای جمهور شرکت کننده دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و شی‌جین پینگ رئیس‌جمهور چین هم از دیگر برنامه‌های پزشکیان در غازان روسیه است.

پربیننده ترین خبرها