نیویورک تایمز: تاکتیک های جنگی حماس در شمال غزه، شکست این گروه را دشوار می کند

نیویورک تایمز: تاکتیک های جنگی حماس در شمال غزه، شکست این گروه را دشوار می کند
سه شنبه 1 آبان 1403 - 22:39

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز امروز (سه شنبه) به نقل از تحلیلگران اسرائیلی نوشت که تاکتیک های چریکی که حماس در شمال غزه اتخاذ کرده است، شکست این گروه را دشوار می کند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

این روزنامه در سر مقاله خود با بررسی نحو کشته شدن یک سرهنگ اسرائیلی به نام احسان دقسه در روز یکشنبه گذشته توسط نیروهای حماس در شمال غزه نوشت که چگونه شاخه نظامی جنبش با نام (گردان‌های قسام) با برخورداری از نیروها و مهمات کافی ، تاثیر قوی بر منطقه درگیری ایفا کرده و توانسته نظامیان اسرائیلی‌ را درگیر جنگی کند که تا این لحظه برای آنان پیروزی به دنبال نداشته است.

تحلیلگران اسرائیلی در گفتگو با این روزنامه آمریکایی تاکید کردند که رزمندگان حماس در ساختمان های ویران شده و شبکه عظیم تونل های زیرزمینی این جنبش که بسیاری از آنها علیرغم تلاش های نظامیان صهیونیست برای نابودی دست نخورده باقی مانده اند، از دیدگان اشغالگران پنهان شده اند.

صلاح الدین العواوده، تحلیلگر سیاسی مستقر در استانبول که عضو حماس است، به نیویورک تایمز در این خصوص گفت که نیروهای حماس به خوبی در میدان نبرد فعالیت می کنند و شکست دادن آنها ، نه تنها در کوتاه مدت، بلکه در بلندمدت نیز بسیار دشوار خواهد بود.

این روزنامه نوشت : پس از یک سال نبرد مسلحانه، به احتمال زیاد، رزمندگان حماس اکنون می توانند به جای دستور گرفتن از یک ساختار فرماندهی مرکزی به تنهایی تصمیم بگیرند و این درحالیست که جنبش حماس در طول تابستان نیز نیروهای جدیدی را به خدمت گرفته، هرچند که تعداد آنها و میزان کیفیت آموزش دیدن آنان مشخص نیست.

این روزنامه آمریکایی خاطرنشان کرد: حماس از عقب نشینی نیروهای ارتش اشغالگر اسرائيل از محله ها و مناطق مختلف در غزه پس از مدت کوتاهی از کنترل بر آن مناطق سود می برد.

این رسانه آمریکایی همچنین تاکید کرد که این امر به جنبش امکان بازگشت و بازسازی مجدد را می دهد که اغلب باعث می شود ارتش رژیم صهیونیستی برای باز پس گیری آن مناطق به آنجا پس از ماه ها یا حتی هفته ها دوباره یورش ببرد.

این روزنامه توضیح داد که فقدان استراتژی درست در بین نظامیان رژیم صهیونیستی، سؤالاتی را از سوی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها درباره دلیل بازگشت مجدد ارتش اشغالگر به اردوگاه جبالیا ایجاد می‌کند.

در این خصوص مایکل میلستین، تحلیلگر اسرائیلی (امور فلسطین )‌به روزنامه نیویورک تایمز گفت: ما مناطقی را اشغال می کنیم و سپس آنجا را ترک می کنیم... این نوع رفتار به این معنی است که خود را درگیر جنگی می بینیم که پایانی برای آن متصور نیست.

این در حالیست که به استناد گزارشان واصله به این روزنامه، فلسطینی ها خاطرنشان می کنند که عملیات نظامی اشغالگران صهیونیست در اردوگاه جبالیا یکی از وحشیانه ترین عملیات این رژیم بود.

با تشدید نتش ها در پی این عملیات، شبح قحطی دوباره در شمال باریکه غزه سایه افکنده و کارکنان سازمان های بین المللی مراقبت های بهداشتی هشدار می دهند که بیمارستان های باقی مانده در این منطقه در معرض خطر فروپاشی قرار دارند و فلسطینی ها عموماً معتقدند که هدف از این عملیات بیرون راندن جمعیت باقی مانده در شمال غزه است.

این روزنامه می گوید : بر اساس آنچه به عنوان "طرح ژنرال ها" شناخته می شود، ارتش رژیم صهیونیستی در نظر دارد به صدها هزار نفر مردم باقی مانده در شمال غزه یک هفته فرصت دهد تا قبل از اعلام مناطق شمالی به عنوان منطقه نظامی بسته مردم را به سمت جنوب کوچ دهند تا پس از آن، اشغالگران تمامی مناطق شمال غزه را مسدود کرده و حلقه محاصره را بر رزمندگان حماس تنگ تر کرده آنها را وادار به تسلیم کنند و اسرای خود را در غزه آزاد کنند.

به گفته مایکل اسفارد، یک یهودی و وکیل حقوق بشری ، «طرح ژنرال ها» شامل «ایجاد عمدی بحران های انسانی به عنوان یک ابزار اعمال فشار در جنگ» است.

وی افزود: محاصره رزمندگان حماس در یک منطقه کوچک ممکن است از نظر افکار عمومی قابل قبول باشد، اما محاصره چنین منطقه وسیعی غیر قابل قبول است.

وی ادامه داد: طرح ژنرال ها احتمالاً یک جنایت جنگی محسوب می شود.

پربیننده ترین خبرها