العالم ـ ایران
در این باره مهندس احسان الواری رئیس فرودگاه آیتالله جمی آبادان به خبرنگار العالم گفت: "سیستمی که در این فرودگاه نصب شده، به حمایت از رادارها در جنوب غرب کشور کمک میکند و ایمنی پروازهای عبوری و داخلی را تأمین میکند."
مهندس محمد امیرانی، معاون وزیر راه و مدیر عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز در گفتگو با خبرنگار العالم تاکید کرد: "هزینه این پروژه حدود 60 میلیارد تومان بوده که 40 میلیارد تومان برای خود رادار و 20 میلیارد تومان برای راهاندازی و نصب آن صرف شده است. با راه اندازی این پروژه حدود 800 هزار یورو ارز خارجی صرفهجویی شده است."
رادار جدید از نوع MSSR-Mod S، فضای هوایی بیش از 450 کیلومتر را پوشش میدهد و به تقویت نظارت، بهبود دقت پیگیری و سرعت پاسخگویی به ناوبری هوایی کمک میکند.
دکتر وحید غفارینیا رئیس مؤسسه تحقیقات فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی اصفهان، به شبکه العالم گفت: "ما تیمی متشکل از 130 نفر هستیم که از سال 2020 به طور مستمر از طریق مرکز طراحی و ساخت اولین رادار برای فرودگاههای کشور فعالیت میکنیم. البته، ما از 10 سال پیش تحقیق و بررسی را برای شناخت نیازها و استانداردهای لازم آغاز کرده بودیم. خوشبختانه، با وجود تمام چالشها و تحریمها، توانستیم در طی پنج سال مراحل طراحی، شبیهسازی، ساخت، نصب، آزمایش و بهرهبرداری واقعی از رادار را انجام دهیم."
محمد مولوی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز العالم گفت: "این سیستم دارای قابلیتهای فنی متناسب با استانداردهای بینالمللی است و به تقویت ایمنی پروازهای ما کمک میکند."
این پروژه با استفاده از تجربیات داخلی و فناوریهای پیشرفته اجرا شده و نسبت به نمونههای وارداتی به کاهش هزینهها کمک کرده و موجب تقویت حاکمیت فنی و گرایش به سمت خودکفایی میشود.
گفتنی است که روز شنبه (سوم خرداد) به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر و با حضور رئیسجمهور و وزیر راه و شهرسازی از طریق ویدئو کنفرانس، از نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی که توسط متخصصان داخلی ساخته شده است رونمایی شد. این پروژه بزرگ توسط متخصصان الکترونیک هواپیمایی(ATSEP) شرکت فرودگاهها و متخصصان دانشگاه صنعتی اصفهان به اتمام رسید.