استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد:

تظاهرات الانبار، محصول فتنه خارجی است

تظاهرات الانبار، محصول فتنه خارجی است
شنبه 16 دی 1391 - 20:11

العالم، بغداد - یک شخصیت دانشگاهی عراقی بر دخالت های فتنه انگیزانه خارجی در بحران استان الانبار تأکید کرد و خواستار راه حل سیاسی برای پایان دادن به این اعتراضات شد.

"حازم الشمری" هشدارهای نوری مالکی درباره بحران در استان الانبار را واقع بینانه دانست و گفت: امروزه شاهد آن هستیم که عده ای در داخل و خارج عراق علیه روند سیاسی کشور توطئه می کنند و می خواهند کشور را به دوران جنگ فرقه ای بازگردانند.
نوری مالکی نخست وزیر عراق از معترضان در استان الانبار و دیگر استانهای کشور خواسته به قانون پایبند باشند و از فراخوان های افراطی پیروی نکنند. وی همچنین درباره درخواست ها برای تخریب روند سیاسی کشور مانند لغو قانون ریشه کنی حزب بعث و آزادی تروریست ها هشدار داد.
مالکی همچنین با هشدار به گروههای سیاسی درباره توطئه های بیگانگان برای کشاندن عراق به سوی پرتگاه جنگ مذهبی و تجزیه، تأکید کرد: هرگز اجازه فروپاشی روند سیاسی را نخواهم داد.
حازم الشمری در ادامه افزود: آنچه امروز در الانبار و برخی دیگر از استان های عراق در جریان است، بیش از آنکه یک جنبش سیاسی باشد، توطئه بیگانگان در عرصه داخلی است که مردم عراق و تجربه دموکراتیک آنها و همچنین کل منطقه را هدف قرار داده است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد، افزود: توطئه و دخالت بیگانگان در حوادث الانبار کاملا واضح است و برخی از اعراب و کشورهای منطقه تلاش می کنند تا عراق را دچار فتنه مذهبی کنند؛ از همین رو در راستای حمایت از برخی جریان های سیاسی عراقی علیه گروه های دیگر، در روند سیاسی کشور دخالت می کنند که این امر از سال 2003 و سرنگونی رژیم سابق تاکنون ادامه داشته است.
یادآور می شود، استان الانبار عراق از روز 21 دسامبر گذشته تاکنون شاهد برگزاری تظاهرات در اعتراض به دستگیری محافظان رافع العیساوی وزیر اقتصاد عراق است. معترضان خواستار سرنگونی کابینه کنونی و آزادی زندانیان هستند، آنها همچنین با قطع جاده بین المللی عراق با اردن و سوریه، پرچم های مخالفان نظام سوریه و رژیم سابق عراق و همچنین تصاویر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را برافراشته اند.
5-10:46

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها