جنگ فرانسه در مالي براي تحميل سلطه اقتصادي

جنگ فرانسه در مالي براي تحميل سلطه اقتصادي
پنج‌شنبه 28 دی 1391 - 19:33

پاريس(العالم) – كارشناسان و تحليلگران بر اين باورند كه جنگ فرانسه در كشور آفریقایی مالي به بهانه مبارزه با تروريسم همانند همه جنگهاي غرب عليه جهان سوم با هدف سلطه اقتصادی شروع شده و از پيش شكسته خورده است.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار شبكه خبري العالم، اين كارشناسان تاكيد مي كنند كه جنگ فرانسه در مالي يك جنگ اقتصادي با هدف تحميل سلطه پاريس است.
به دنبال حمله نظامي فرانسه به مالي، خيابانهاي پاريس مانند ساير خيابانهاي اين كشور براي مقابله با هر گونه تهديد ناشي از اين مداخله نظامي، مملو از گشتي هاي نيروهاي ويژه، پليس و ژاندارمري است.
فرانسوا اولاند رييس جمهوری فرانسه گفت كه از ژان ماري اورليت نخست وزير خواسته است سطح آماده باش را به منظور حفاظت از تاسيسات زيربنايي و پايانه هاي حمل و نقل افزايش دهد. 
به گفته كارشناسان، تهديدهای اخير حركت توحيد و جهاد در غرب آفريقا "موگائو" درباره حمله به منافع فرانسه در تمام مناطق دنيا، مقام های پاريس را كه در گرداب جنگ در مالي گرفتار شده اند، نگران كرده است.
فيصل جلول تحليلگر سياسي به العالم گفت: همه جنگهاي كشورهاي غربي عليه تروريسم يا كشورهاي جهان سوم همواره با شكست مواجه مي شوند و دليلي براي موفقيت اين جنگها وجود ندارد.
كارشناسان مي گويند، فرانسه در بيش از يك جبهه بين المللي در حال اجراي برنامه اي به منظور ترسيم مجدد نقشه جهان بر اساس منويات ناتو و منافع آن است.
اشرف البيومي كارشناس امور استراتژيك نيز گفت: كشورهاي سلطه طلب غربي عضو پيمان ناتو از سالها قبل به دنبال تسلط بر آفريقا برآمده و نيروهاي نظامي آفريقايي در اين قاره ايجاد كردند چون آن را مملو از منافع اقتصادي می دانند. 
ناظران معتقدند: شتاب رييس جمهوری فرانسه در زمينه اعزام نيروهاي خارجي و آفريقايي به مالي، نشانه خشم رهبران پاریس از تنها بودن در اين جنگ است كه نتايج آن قطعي نيست به ويژه كه آنها نگران امنيت و منافع در داخل و خارج هستند.
MKH-17-10:57
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها