جنبلاط ناامید از قطر و عربستان به مسکو رفت

جنبلاط ناامید از قطر و عربستان به مسکو رفت
جمعه 29 دی 1391 - 17:36

به رغم مواضع تند علیه نظام سوریه، درهای عربستان به روی ولید جنبلاط رییس حزب سوسیالیست پیشرو لبنان همچنان بسته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، جنبلاط شنبه گذشته در کاخش در المختاره با سفرای کشورهای عربی به منظور تبادل نظر پیرامون تحولات لبنان و منطقه ملاقات کرد و در آن به بررسی مسایل مختلف جهان و منطقه به خصوص مساله سوریه پرداخت.
معروف است که جنبلاط خواهان رابطه باز با کشورهای جهان به ویژه قدرت های بزرگ است.   
یکی از این کشورها عربستان است که جنبلاط می کوشد درهای آن را بکوبد اما سفیر عربستان و پس از آن سعد علی هلال المهندی سفیر قطر در لبنان دیدار با جنبلاط را تحریم کردند.
سفر شکست خورده جنبلاط به عربستان، ناامیدی وی از چنین تلاشهایی را افزایش داد، علی عواض العسیری سفیر عربستان پیامی دیگر نیز داد  و آن اینکه علاوه بر عربستان، درهای قطر به روی جنبلاط بسته است. عدم حضور سفرای عربستان و قطر در میهمانی ترتیب داده شده از سوی جنبلاط باعث شد وی دستکم راه روسیه را در پیش بگیرد تا روابطش با مسکو را مستحکم نماید گرچه وی منتظر دعوت سعودی ها بود.  
جالب آنکه جنبلاط در تماس تلفنی با عبدالحلیم خدام معاون سابق رییس جمهور سوریه از رفتار نامناسب عربستان با وی انتقاد کرد اما خدام از وی خواست تا اندکی صبر پیشه و بر اساس سخنان شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان و فرمانده واقعی شورشیان مسلح در سوریه، گفت که کار اسد تمام است.    
این در حالی است که سفیر روسیه در بیروت به جنبلاط گفته است مسکو در صورت ادامه مخالفت جنبلاط با نظام سوریه دیگر نمی تواند از وی حمایت کند لذا جنبلاط به سرعت راهی مسکو شد تا حمایت مسکو از خود را احیا نماید.
جالب آنکه جنبلاط درباره اسد - در نشست اخیرش با سفرای کشورهای عربی - گفت که بشار اسد خود را برای نبرد بزرگ دمشق آماده می کند، او نیروهایش را از شمال به دمشق فرا خوانده؛ لذا ابتدا شمال کشور و سپس همه چیز را از دست خواهد داد اما در نهایت، اسراییل برنده اصلی همه این ماجراست.

پربیننده ترین خبرها