آغاز انتخابات اردن در سایه پافشاری مخالفان بر تحریم

چهارشنبه 4 بهمن 1391 - 10:51

مراکز رأی گیری برای انتخابات پارلمانی اردن فعالیت خود را آغاز کردند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، آغاز رأی گیری برای انتخاب اعضای هفدهمین پارلمان درحالی است که احزاب و جریانهای مخالف با قاطعیت این انتخابات را تحریم کرده اند.
دو میلون و دویست و هفتاد هزار نفر برای شرکت در انتخابات اردن فراخوانده شده اند.
با این حال طبق ادعای منابع دولتی اردن، کسانی که برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده اند، هفتاد درصد افرادی را تشکیل می دهند که در این کشور برای شرکت در رأی گیری واجد شرایط هستند.
سه میلیون و صد هزار نفر از جمعیت 6 میلیونی اردن برای شرکت در انتخابات واجد شرایط اعلام شده اند.
هزار و چهارصد و بیست و پنج نفر در این رقابت برای ورود به پارلمان نامزد شده اند که صد و نوزده نفر آنها زن هستند.
این انتخابات درحالی برگزار می شود که طبق اظهارات مخالفان اردنی، مردم این کشور به دلیل وجود فساد گسترده سیاسی و اقتصادی،  شرایط اقتصادی بسیار سختی را سپری می کنند.
"جعفر الحوراني" معاون رييس شوراي مشورتي جبهه عمل اسلامي اردن در مصاحبه با شبكه خبري العالم ، بر تصميم اين جبهه مبني بر تحريم انتخابات پارلماني آتي صحه گذاشت و تاكيد كرد كه با توجه به شرايط موجود، سلامت انتخابات در اردن مورد شك و ترديد است.
انتخابات اردن
پارلمان اردن 150 کرسی دارد که البته درگذشته 120 کرسی بود . اخیرا برای فهرست ملی  27 کرسی تصویب شد و برای اولین بار برای رای دادن و نامزدی احزاب و افراد افتتاح شده است. نفرات اصلی  فهرست ها نیز اردنی الاصل بوده و درنهادهای دولتی و ارگانهای وابسته به دولت دارای نفوذ هستند.
کرسی های سیستم موسوم به "کوتا" که سهم ویژه زنان است 15 کرسی دارد؛  این سیستم سهم مشخصی برای بانوان در نظر دارد.
در این انتخابات یک فرد می تواند به فهرست ملی رای داده و به  ستاد انتخاباتی خود نیز رای دیگری بدهد.
نامزدها برای دست یافتن بر شصت و یک کرسی که بر اساس ویژگی های عشایری و مناطق تشکیل شده  وارتباطی  به برنامه های سیاسی ندارد، با یکدیگر رقابت میکنند به گونه ای که هم اکنون پدیده  خرید نامزدها و نه رای دهندگان رواج یافته است .
مدیرت  فرایند انتخابات از تشکیل کمیته ها تا برقراری امنیت و امور اجرایی، از وظایف دولت است.
هیات مستقل انتخابات بر انتخابات نظارت دارد ، اما "عبدالاله الخطیب" رئیس این هیات نیز تهدید کرده به دلیل نقض قوانین ، کمبود اختیارت و نبود استقلال واقعی، از سمت خود استعفا  خواهد داد.
حوزه های انتخاباتی به دو قسمت حوزه های پایتخت و دیگراستانهای کشور است تقسیم می شود.
همچنین حوزه  پایتخت دارای هفت حوزه است  که 25 نماینده مسلمان مسیحی یا دیگر قومیت های را انتخاب می کند. تعیین تعداد نمایندگان و مذهب و قومیت آنها  بر اساس قانون در حوزه های دیگر استانها تعیین می شود.
احزاب سیاسی اردن به نسبت مشارکت در انتخابات مواضع مختلفی دارند.
جبهه عمل اسلامی شاخه سیاسی گروه اخوان المسلمین و حزب وحدت مردمی دموکراتیک از جمله احزابی هستند که انتخابات را تحریم کرده اند.
اما احزاب جنبش عربی اسلامی دموکراتیک ،  الوسط اسلامی ، الرساله ، حزب ملی ، جریان ملی ، عدالت ، توسعه ، آزادی ، مساواه ، اتحاد ملی ، جوانان ملی ، جبهه عمل ملی ، حزب عدالت و اصلاح  در این انتخابات شرکت خواهند کرد.
با این حال، حزب کمونیست ، حزب عربی سوسیالیست البعث ، حزب دموکراتیک الشعب ، جنبش قومی دموکراتیک مستقیم ، حزب ملی قانون اساسی ، جبهه یکپارچه اردن و حزب الرفاه  موضع خود را در خصوص مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات اعلام نکرده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها