"نمی توانیم به سوریه حمله کنیم"؛

جو بایدن: از حمله به عراق درس گرفته ایم

جو بایدن: از حمله به عراق درس گرفته ایم
جمعه 20 ارديبهشت 1392 - 11:59

معاون رئیس جمهور آمریکا، علت مواضع محتاطانه آمریکا در قبال سوریه را عبرت گرفتن از اشتباهات واشنگتن در حمله به عراق اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، جو بایدن در گفت و گو با نشریه "رولینگ استون" تصریح کرد: دولت آمریکا در قبال موضوع سوریه بسیار محتاط است و علت آن، درس گرفتن از اشتباهاتی است که در حمله به عراق به سال 2003 مرتکب آن ها شد.

بایدن با طرح این ادعا که "کابینه آمریکا چهره مخدوش آمریکا را در عرصه جهانی ترمیم کرده است"، گفت: نمی خواهیم همه چیز را خراب کنیم، ما نباید مانند دولت سابق ( کابینه جورج بوش پسر ) باشیم که ادعا کرده بود در عراق سلاح کشتار جمعی وجود دارد.

 

این در حالی است که دولت آمریکا اخیرا ادعا کرده است که احتمال می رود دولت سوریه از ذخیره سلاح شیمیایی خود استفاده کرده است، اما باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که دلایل موجود به اندازه کافی قوی نیستند.

این در حالی است که دولت سوریه تاکید کرد گروه های مخالف نظام، در شهر حلب از سلاح شیمیایی استفاده کردند و از سازمان ملل درخواست کرد بررسی های لازم را برای اثبات این موضوع انجام دهد.

 

بایدن گفت: می دانیم که نشانه هایی پیدا شده است که ممکن است مربوط به استفاده از سلاح شیمیایی باشد، اما آن چه نمی دانیم این است که این سلاح توسط دولت استفاده شده یا شورشیان.

وی افزود: در صورتی که استفاده از این سلاح ثابت شود، رئیس جمهور آمریکا تدابیر لازم را در قبال این موضوع اتخاذ خواهد کرد.

 

معاون رئیس جمهور آمریکا در عین حال خاطر نشان کرد: رسیدگی به این موضوع به هر شیوه ای که باشد، به بروز بی ثباتی در سوریه تا مدتی مشخص خواهد شد، ما می خواهیم به گونه ای به این موضوع رسیدگی شود که نهادهایی که می توانند کشور را اداره کنند، برجا بمانند.

وی افزود: درسی که از حمله دولت سابق آمریکا به عراق آموختیم این است که در حمله به عراق، همه نهادها و سازمان ها نابود شد که از میان این نهادها می توان به انحلال ارتش عراق اشاره کرد.

 

جو بایدن سپس با اشاره به هزینه های سنگینی که آمریکا در حمله به عراق متحمل شد، خاطر نشان کرد: تنها در صورت هزینه کردن میلیاردها دلار و اعزام 160 هزار سرباز و تحمل مرگ شش هزار سرباز قادر به حمله به سوریه خواهیم بود، اما ما تحمل چنین هزینه ای را نداریم.

26

پربیننده ترین خبرها