نابغه فیزیک اسرائیل را تحریم کرد

نابغه فیزیک اسرائیل را تحریم کرد
جمعه 20 ارديبهشت 1392 - 19:27

"استیون هاوکینگ" بزرگترین دانشمند و نظریه پرداز فیزیک جهان با رد دعوت رژیم صهیونیستی برای شرکت در " کنفرانس رئیس " که به دعوت شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی برگزار می شود، بر پایبندی به تحریم دانشگاهی اسرائیل تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، استیون هاوکینگ در حمایت از فلسطینی ها و اعتراض به سرکوب مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به خیل تحریم کنندگان دانشگاهی رژیم صهیونیستی از جمله کمیته انگلیسی حمایت از دانشگاه ها در فلسطین پیوست.

هر چند هاوکینگ نظریاتی عجیب و غریب در باب خلقت دارد و این مساله باعث انتقادات گسترده ای نسبت به وی شده است، اما این اقدام او به نظر چندان به مذاق صهیونیست ها خوش نیامده و آنها انتقادات گسترده ای را علیه وی بیان کرده اند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی بر این گمان بود که تلاش های بین المللی برای تحریم اسرائیل را دور زده است، اما هاوکینگ با تاکید بر تحریم دانشگاهی اسرائیل بار دیگر موج تحریم ها بر ضد این رژیم سرکوبگر را در جهان زنده کرد و ثابت کرد که دایره این تحریم ها در معرض گسترش است.

این خبر که بر روی پایگاه اطلاع رسانی کمیته انگلیسی همراهی با دانشگاه ها در فلسطین «BRICUP» منتشر شد، از سوی دانشگاه کمبریج و خود کنفرانس نیز تایید شد.

ستاد تحریم اسرائیل که «Boycott, Divestment and Sanction» نام دارد و به طور اختصاری «BDS» خوانده می شود، متشکل از جمعیت ها و کمیته های متعددی در سراسر جهان است که به ویژه در اروپا و آمریکا  موفقیت های مهمی ثبت کرده است.

برخی از گروه های طرفدار اسرائیل، قائل به تحریم محدود اسرائیل هستند و تنها دانشگاه های ایجاد شده بر روی اراضی فلسطینی اشغال شده در سال 1967 و کالاهای تولید شده توسط شهرک های صهیونیست نشینی که در مناطق فلسطینی احداث شده است، را سزاوار تحریم می دانند اما بی.دی.اس بر خلاف این گروه ها قائل به تحریم کامل دانشگاه ها و کالاهای اسرائیل است.

کنفرانس رئیس در 18 ژوئن آینده به مدت سه روز و تحت نظر رئیس رژیم صهیونیستی و با مشارکت دانشگاه عبری در قدس برگزار خواهد شد و "باربارا استرایسند" خواننده آمریکایی در مراسم افتتاحیه و همزمان با تولد شیمون پرز، ترانه خواهد خواند. در این مراسم همچنین بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا و میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی نیز شرکت خواهند داشت.

خودداری استیون هاوکینگ از شرکت در این کنفرانس خشم، "اسرائیل میمون" رئیس کنفرانس را برانگیخت به طوری که این تصمیم را "اشتباه"، "نامناسب" و "خشمگین کننده" خواند.

تحریم اسرائیل از سوی هاوکینگ، آخرین موفقیت در زمینه تحریم اسرائیل به شمار می رود که به خیل دیگری از موفقیت ها در این زمینه افزوده می شود. پیش از این اتحادیه معلمان ایرلندی که 14 هزار معلم دبیرستان و استاد دانشگاه را در بر می گیرد، در ماه آوریل گذشته، به تحریم کنندگان دانشگاهی اسرائیل پیوست و با این کار به عنوان نخستین سازمان اروپایی شناخته شد که به تحریم کنندگان فراگیر اسرائیل می پیوندد. اتحادیه معلمان ایرلندی در ابلاغیه تحریم، اسرائیل را رژیمی نژادپرست خواند و از اعضای اتحادیه خواست هرگونه همکاری آکادمیک و فرهنگی با اسرائیل را قطع کنند و از همکاری دانشگاهی، دانشجویی و تبادل اساتید با این رژیم خودداری کنند.

در اواخر ماه گذشته میلادی نیز اتحادیه دانشجویان آمریکایی ِ آسیایی الاصل، به تحریم آکادمیک اسرائیل پیوست و در کنفرانسی که در سیاتل برگزار کرد، به اتفاق آرا دانشگاه های اسرائیل را در نقض قوانین بین المللی از سوی رژیم صهیونیستی و همچنین در تبعیض میان دانشجویان و دانشگاهیان فلسطینی شریک دانست.

هر چند شماری از رهبران و دانشگاهیان اسرائیلی سعی دارند، تلاش های گروه های فلسطینی برای تحریم بین المللی اسرائیل را ناچیز جلوه دهند، اما عاموس شابیرا رئیس دانشگاه حیفا تاکید کرد که تحریم، فقط مشکل دانشگاه ها نیست، بلکه مشکل تمام اسرائیل است.
شابیرا تاکید کرد: تحریم اسرایل یا تحریم آکادمیک هر یک از سازمان های دانشگاهی در اسرائیل مشابه تحریم های نفتی یا دیگر تحریم هاست. کابینه اسرائیل باید برخیزد و تبلیغات بیشتری را در دانشگاه های خارجی در دستور کار قرار دهد زیرا نادیده گرفتن دانشگاه های خارجی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

26

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها