"با این موشک ها، محاصره دریایی سوریه ممکن نیست"

جمعه 27 ارديبهشت 1392 - 21:17

مسئولان آمریکایی، روز جمعه خبر دادند که روسیه موشک های پیشرفته ضد ناو در اختیار سوریه قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مسئولان آمریکایی در گفت و گو با روزنامه "نیویورک تایمز" تاکید کردند که روسیه، موشک های پیشرفته "یاخونت" به سوریه داده است. روسیه، پیش از این، نمونه های قدیمی این موشک ها را به سوریه داده بود، اما مدل پیشرفته این موشک ها، دارای رادارهای پیشرفته است که سطح عملکرد موشک را بالا می برد و مانع از هرگونه اقدامی برای "محاصره دریایی" سوریه می شود.


روزنامه عبری زبان هاآرتص درباره این موشک ها نوشت: بر خلاف موشک های اسکاد و موشک های دوربرد زمین به زمین، موشک های یاخونت، به ارتش سوریه اجازه خواهد داد، جلوی هرگونه اقدام بین المللی برای محاصره دریایی سوریه جهت پشتیبانی از مخالفان نظام سوری را بگیرد. این موشک ها همچنین هرگونه تلاش بیگانگان برای رساندن مهمات به گروه های مسلح از طریق دریا را نیز ناکام خواهد کرد.


"تساحی هنگبی" عضو کمیسیون امنیت و امور خارجه در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی نیز به روزنامه هاآرتص گفت: امیدوارم روس ها درک کنند که موشک دادن به حساس ترین و قابل انفجارترین نقطه جهان، راه حل به شمار نمی رود.

 

وی اما توضیح نداد که ارسال موشک و دیگر سلاح های سنگین برای تروریست ها - که با حمایت غرب و از سوی حکومتهای منطقه ای صورت می گیرد- چگونه می تواند راه حل بحران سوریه باشد.


به نوشته هاآرتص، سوریه در سال 2007 از روسیه درخواست کرده بود که موشک های ضد ناو یاخونت به این کشور بفروشد و نخستین سامانه از این موشک ها را در اوائل سال 2011 دریافت کرد.


سوریه، در ابتدا 72 فروند موشک از این نوع، به اضافه 36 سکوی پرتاب و تجهیزات پشتیبانی را درخواست کرد. هر سامانه موشکی یاخونت، مشتمل بر تعدادی موشک ها و سامانه موشکی برای پرتاب سه فروند موشک و خودروی ویژه هدایت موشک ها است و از آن جا که این سامانه متحرک است، امکان هدف قرار دادن آن دشوار است.


بر پایه این گزارش، موشک یاخونت، 6.7 متر طول و 290 کیلومتر برد دارد و رادارهای دوربرد می تواند هدایت موشک ها را به عهده گیرد و این در حالی است که رادار نصب شده بر روی موشک، امکان گریز از سامانه های دفاعی ناوها هنگام نزدیک شدن به کشتی ها را فراهم می کند.
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها