بر اساس رازیابی سازمان اطلاعات آلمان:

آینده شورشیان مسلح سوریه تاریک و وحشتناک است

آینده شورشیان مسلح سوریه تاریک و وحشتناک است
چهارشنبه 1 خرداد 1392 - 19:32

پیروزی دو ماهه و سه ماهه شورشیان بر دولت سوریه پس از گذشت دو سال از فاز نظامی در بحران سوریه، اکنون جای خود را به شکست دو ماهه و سه ماهه شورشیان مسلح در برابر ارتش سوریه داده است و این تحلیلی است که سازمان اطلاعات آلمان به عنوان یکی از سازمان‌های حمایت کننده تروریست‌ها در سوریه ارائه کرده است.


به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم در حالی که ارتش سوریه به سرعت مناطق مختلف اطراف دمشق را پاکسازی کرده و در استان حمص، به خصوص شهر القصیر و حومه آن پیشروی‌های خوبی داشته است، سازمان‌های اطلاعاتی غربی در حال تجدیدنظر در برآوردهای پیشین خود در مورد توانایی ارتش سوریه داشته و دارند.
بر اساس این گزارش، سرويس اطلاعاتي آلمان كه در سال ۲۰۱۲ در ارزيابي خود از اوضاع سوريه سقوط سريع رژيم اسد را پيش‌بيني كرده بود، اكنون در تحليل تازه خود از استواري ارتش سوريه و چشم‌اندازي تاریک براي شورشيان سخن مي‌گويد، که تغییری بنیادین در تحلیل‌های پیشین دارد.
طبق گزارش ياد شده، گرهارد شيندلر، رئيس سرويس اطلاعاتي آلمان، در نشستي مخفي با جمعي برگزيده از سياستمداران امنيتي اين كشور اطلاع داده است كه ارتش بشار اسد در حال حاضر استوارتر از گذشته عمل مي‌كند.
به گفته شيندلر تهاجمات موفقيت‌آميز نيروهاي نظامي اسد عليه واحدهاي شورشيان در هر زماني ممكن است.
اين ارزيابي تازه سرويس اطلاعاتي آلمان، چرخشي قابل توجه نسبت به اطلاعاتي است كه اين نهاد در پايان تابستان سال ۲۰۱۲ در اختيار اعضاي دولت و نمايندگان مجلس آلمان قرار داده بود.
شيندلر همچنين در آن زمان در گفت‌وگويي پيش‌بيني كرده بود كه رژيم بشار اسد در نخستين ماه‌هاي سال ۲۰۱۳ سقوط خواهد كرد.
به گزارش "اشپيگل آنلاين" استدلال سازمان اطلاعاتي آلمان در آن زمان بر اين پايه استوار بود كه وضعيت تامين نيازهاي نظامي ارتش سوريه وخيم به نظر مي‌رسيد و افزون بر آن شمار سربازان متمرد بسيار بالا بود. تمرد در ارتش سوريه حتي در مدارج بالاي افسران نيز ديده مي‌شد. سازمان اطلاعاتي آلمان بر پايه‌ همين اطلاعات "پايان رژيم اسد" را پيش‌بيني كرده بود.
ولي ارزيابي اين نهاد از اوضاع سوريه امروزه به گونه ديگري است. رئيس سرويس اطلاعاتي آلمان با استفاده از طرح‌هاي گرافيكي و نقشه‌ها توضيح داده است كه نيروهاي نظامي اسد كاملا قابليت تامين اسلحه و مهمات براي واحدهاي خود را بازيافته‌‌اند.
همچنين تامين سوخت براي تانك‌ها و نيروي هوايي ارتش این کشور نيز بهتر شده است. بدين‌سان ارتش سوریه مي‌تواند حملات ناگهاني شورشيان را خنثي كند و مناطقي را كه از دست داده بازپس گيرد.

طبق تحليل جديد سرويس اطلاعاتي آلمان، اگر چه ارتش بشار اسد شانسي براي پيروزي بر شورشيان ندارد، ولي مي‌‌تواند آن‌ها را در حالت فشار و بن‌بست نگاه دارد.
به گزارش العالم، شیندلر چندی پیش در سفری مخفیانه به سوریه از مقامات عالی این کشور خواست تا همکاری اطلاعاتی خود را با سازمان اطلاعات آلمان از سرگرفته و آنها را نسبت به طرح‌های تروریست‌ها برای اقدامات خرابکارانه در کشورهای اروپایی، آگاه کنند.
بر اساس این گزارش وی در دیدار با همتای سوری خود با اشاره به این مساله که آلمان همواره مخالف مسلح سازی شورشیان توسط اتحادیه اروپا بوده، از علی المملوک خواست تا حساب برلین را از پاریس و لندن جدا دانسته و شهروندان اروپایی را از خطر القاعده نجات دهد.
در این دیدار مملوک اسناد معتبری از دخالت سازمان اطلاعات آلمان در حمایت از شورشیان به خصوص محاصره فرودگاه‌ها و مراکز نظامی به همراه کشف تجهیزات پیشرفته ساخت آلمان به شیندلر نشان می‌دهد که باعث می‌شود طرف آلمانی توانایی چانه‌زنی را از دست داده و بدون هیچ دستاوری به برلین بازگردد.
چشم‌اندازي تاریک و مبهم در انتظار شورشيان
گزارش‌هاي تازه‌اي كه از اوضاع سوريه منتشر مي‌شود، ارزيابي سرويس اطلاعاتي آلمان را تاييد مي‌كند. نظام حاکم سوريه در هفته‌هاي گذشته موفق شده مناطق مركزي قدرت خود در دمشق تا حمص و از آنجا به مناطق ساحلي درياي مديترانه را دوباره تثبيت كند.
افزون بر آن، ارتش ملی سوریه موفق شده شورشيان را از حومه دمشق بيرون راند و راه‌هاي ارتباطي لجستيكي آنان به جنوب كشور را قطع كند. تازه‌ترين خبرها همچنين حاكي است كه خطوط ارتباطي شورشيان به غرب كشور نيز در حال قطع شدن است.
سرويس اطلاعاتي آلمان وضعيت شورشيان و از جمله گروه‌هاي متعدد ستيزه‌جويان را كه با شبكه ترور القاعده ارتباط دارند، تيره و تار ارزيابي مي‌كند.
شيندلر در گزارش خود تصريح كرده است كه گروه‌هاي شورشي در برخي مناطق درگير جنگ قدرت براي تسلط بر رقيبان هستند و متقابلا نيروهاي خود را مي‌فرسايند.
از آنجا كه بسياري از راه‌هاي ارتباطي شورشيان براي تامين ساز و برگ نظامي و انتقال مجروحان به مناطق امن قطع شده است، هر درگيري نظامي تازه‌اي با نيروهاي دولتی، قواي شورشيان را بيشتر تحليل مي‌برد.
به گزارش العالم، در نبردهای سوریه هر فردی که از شورشیان زخمی شود، عاقبتی جز مرگ ندارد چرا که راه‌های درمان آنها که پیش از این در لبنان و اردن بود، کاملاً بسته شده و امکانات پزشکی اندکی به آنها می‌رسد و عموماً بیمارستان‌های میدانی آنها توسط ارتش نابود می‌شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها