با تدارک برای آزادسازی شهر حلب:

این بار ارتش سوریه نقطه صفر تعیین می کند

این بار ارتش سوریه نقطه صفر تعیین می کند
چهارشنبه 15 خرداد 1392 - 20:15

معادلات کلی قدرت در سوریه همواره در حال تحول است و این بار دکمه تعیین ساعت صفر در دست ارتش سوریه قرار گرفته است و اکنون نوبت به حلب رسیده است و ساکنان این شهر در انتظار فراهم شدن امنیت جاده این شهر به دمشق و بازگشت امنیت به شهرک های حومه این شهر هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پیش از این، مخالفان نظام سوریه که ساکن هتل های چند ستاره پایتخت های مختلف جهان، از جمله ترکیه، قطر و فرانسه هستند، برای دمشق و حلب به عنوان دو پایتخت سیاسی و اقتصادی سوریه ساعت صفر تعیین کرده بودند، اما اکنون ابتکار عمل در دست ارتش سوریه افتاده و این ارتش سوریه است که برای بازپس گیری بخش اشغال شده حلب و تامین امنیت جاده اصلی آن که مسیر حیاتی سوریه است و حلب را به حمص و دمشق پیوند می دهد، ساعت صفر تعیین کند.

در دو ماه اخیر، معادلات قدرت در حلب جابجا شده است، ارتش توانست گروه های مسلح را در مناطق جغرافیایی حومه این شهر منزوی کرده و از حلب جدا کند، آن گاه با پیشروی در محورهای مختلف، راه پشتیبانی به این گروه ها را قطع کرد و اکنون در حال شمارش معکوس برای حرکت در محورهای دیگر و منزوی کردن گروه های مسلح در مناطقی محدودتر است تا زمینه سرکوب آن ها فراهم شود.

اگر فرودگاه بین المللی حلب را نقطه اتکای شرق حلب فرض کنیم، کمربند اعمال کنترل نظامی ارتش، از این فرودگاه تا روستای نیرب و اطراف اردوگاه آن امتداد و از آنجا به روستای العزیزه و پل عسان گسترش می یابد تا به شکل مثلثی در بیاید که شهر را به سمت منطقه معروف باب النیرب در نزدیکی منطقه قدیمی و باغ ها و کشتزارهای واقع میان شهر و جاده جنوبی از هم می شکافد و از پل عسان تا الشیخ سعید و از آنجا تا الراموسه که به الحمدانیه در غرب شهر متصل است و از آنجا به خان العسل منتهی شود که مجموع این مناطق، نیم دایره در جنوب حلب را تشکیل می دهند.

در این میان شمار زیادی از روستاهای واقع در این کمربندی و شرق آن پاکسازی شد و به سمت السفیره و کارخانه های وزارت دفاع امتداد یافت، جایی که نیروهای دفاع ملی سوریه نقشی اساسی در تامین امنیت آن دارند و ارتش سوریه را در جنگ ها یاری می کند و علت آن هم حمایت مردم حومه جنوب و جنوب شرقی حلب از نظام سوری است.

پیشروی حاصل شده توسط ارتش، زمینه را برای تعیین ساعت صفری متفاوت فراهم کرد که بر اساس آن عملیاتی بی نظیر شکل گیرد و اراضی اشغالی به سرعتی هر چه تمام تر آزاد شود و گروهک های مسلح در مناطقی از شهر که در تحت کنترلشان باقی مانده، محاصره شوند آن گاه جاده اعزاز گشوده شود تا محاصره فرودگاه منگ و دو منطقه الزهراء و نبل که تقریبا یک سال است، تحت محاصره اند، برطرف شود.

با پیشروی ارتش در محورهای شمالی و غربی، منطقه عندان که یکی از مهم ترین پناهگاه های شورشیان است و آنها، این منطقه را قصیر ِ شهر حمص می شمارند؛ در میان دو لبه قیچی قرار می گیرد، یک لبه این قیچی نیروهای دفاع مردمی که در نبل و الزهراء که آماده اقدام هستند و داوطلبان روستاهای مجاور به آن ها پیوسته اند. این نیروها برای پیشروی به سمت جنوب، عملیاتی آزمایشی انجام داند و توانستند تا کوه های نزدیک به عندان پیشروی کنند و تا مدتی "ضهره القرعه" ، "مجابل الزفت" و اطراف "خربه عندان" را تحت کنترل خود در آوردند. لبه دوم این قیچی، نیروهای ارتش سوریه هستند که از طریق "کفر حمره" و "معاره الارتیق" پیش روی کردند و این پیش روی سبب شد راه برای پیش روی به سمت "یاقد العدس" که ساکنان آن دست به سلاح نبردند و از مناطق حامی نظام سوری محسوب می شوند، باز شود. این منطقه تحت اشغال عناصر مسلح خارجی و بیگانه قرار دارد. از آن منطقه نیز، راه برای پیش روی به سمت "بابیص" باز می شود که بسیاری از جوانان این منطقه به نیروهای دفاع ملی پیوسته اند. در شمال شرقی نیز ماموریتی وجود دارد که کم اهمیت تر از گشایش جاده فرودگاه منگ نیست زیرا زندان مرکزی که دو ماه است تحت محاصره قرار گرفته و حدود 4000 زندانی در آن به سر می برند، در آن سمت قرار دارد.

به گفته منابع آگاه، ارتش سوریه در حلب، تاکتیک های متنوعی را در دستور کار قرار داده و جنگ پارتیزانی را با آتش تهیه بی امان، سنگین و متمرکز همراه کرده است و پس از پیروزی هایی که در القصیر و حومه این شهر به دست آورده، شماری از یگان های نخبه را که نوک پیکان حملات در این شهر بود، به حلب منتقل خواهد کرد تا گستره حملات و آتش نیروها در حلب توسعه یابد و این منطقه به طور کامل از حومه آن جدا شود، آنگاه عناصر مسلح در مربع هایی جدا از هم محاصره شوند.

یکی از منابع آگاه به روزنامه الاخبار گفت که محاصره منطقه "عندان" در چند روز آینده کامل خواهد شد و نیروهای ارتش در محور حلب اعزاز پیشروی خواهند کرد و این محور را به طور کامل جدا خواهند کرد و به موازات این عملیات، به سمت زندان مرکزی پیش روی می کنند و آزادسازی تدریجی مناطق، همزمان با نابودسازی عناصر مسلح را در دستور کار قرار خواهند داد، و این همان شیوه ای است که در قصیر و حومه حمص اجرا شد.

با این حال اوضاع، چندان دوستانه نخواهد بود، زیرا به عنوان مثال در منطقه قدیمی، هر یک از خانه های قدیمی یک جوی آب دارد که از طریق سرداب ها و زیرزمین ها به یکدیگر متصل هستند و برخی مناطق از این طریق به خارج از آن مناطق متصل هستند و این دقیقا عکس اکثر مناطق شهر جدید حلب است که بر روی زمین های صخره ای ساخته شده اند و کندن تونل در آنها دشوار است. از آن گذشته، در این منطقه، مسافت های بی حفاظ گسترده ای وجود دارد که بزرگراه ها را از مناطق مربع شکلی که عناصر مسلح در آن محاصره شده اند، جدا می سازند. مساله دیگر این که گروه های مسلح خود را برای جنگی طولانی مدت در عندان آماده می کنند.

منابع آگاه تحولاتی پیاپی را پیش بینی می کنند که موجب نابودی زیرساخت های گروه های مسلح خواهد شد به ویژه که ترکیه به عنوان پشتیبان این گروه ها در داخل خود درگیر و گرفتار شدت گرفتن اعتراضات ِ داخلی است و یکی از انگیزه های این اعتراضات مخالفت با درگیر شدن ترکیه در سوریه و حمایت از گروه های مسلح و بازکردن مرزها به روی آن هاست زیرا این سیاست بر ثبات و وحدت ملی ترکیه تاثیر منفی می گذارد.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها