سرآغازی برای حل اختلافات بغداد و اربیل

سرآغازی برای حل اختلافات بغداد و اربیل
يکشنبه 19 خرداد 1392 - 23:20

العالم - عبدالباری زیباری عضو فراکسیون"اتحادیه میهنی کردستان" مجلس نمایندگان عراق، سفر نوری مالکی نخست وزیر عراق به اربیل و دیدار با مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق را سرآغازی برای حل اختلافات فی ما بین دانست.

"عبدالباری زیباری" در مصاحبه با شبکه خبری العالم، گفت: سفر نوری مالکی نخست وزیر عراق به اربیل باعث نزدیکی دولت مرکزی و اداره محلی منطقه کردستان عراق می شود و سرآغاز خوبی برای حل اختلافات دو جانبه و تأمین منافع ملی کشور است.

عضو فراکسیون "اتحادیه میهنی کردستان" افزود: اربیل یکی از شهرهای عراق است و دولت می تواند در هر مکانی از این کشور جلسات خود را برگزار کند. مذاکره تنها روش برای برون رفت از بحران است و منطقه کردستان عراق همیشه آماده همکاری با دولت مرکزی است.

نماینده مجلس عراق گفت: این سفر بیانگر جدیت دولت مرکزی برای حل اختلافاتش با منطقه کردستان عراق است.

روابط دولت مرکزی و منطقه کردستان عراق در ماه های نخست سال 2013 به علت اختلاف شدید درباره بودجه این منطقه بسیار تیره شد. بودجه ای که با وجود مخالفت اعضای کُرد مجلس تصویب شد.

منطقه کردستان عراق خواستار اختصاص بودجه ای به ارزش 4.5 میلیارد دلار به این منطقه برای پرداخت مطالبات شرکت های خارجی فعال در منطقه مذکور شده بود که دولت مرکزی با این خواسته مخالفت کرد.

وزرا و نمایندگان کُرد نیز جلسات دولت و مجلس را به مدت 2 ماه تحریم کردند، اما پس از سفر نیچیروان بارزانی رئیس اداره محلی منطقه کردستان عراق به بغداد، تحریم خود را شکستند.

قراردادهایی که منطقه کردستان عراق با شرکت های نفتی بین المللی برای اکتشاف و استخراج نفت این منطقه منعقد کرده است، یکی از مهمترین موارد این اختلافات است، زیرا دولت مرکزی چنین قراردادهای نفتی را به رسمیت نمی شناسد.

علی الموسوی مشاور رسانه ای نوری المالکی نیز در خصوص سفر نخست وزیر عراق به اربیل، گفت: المالکی در دیدار با مسعود بارزانی مسائل سیاسی را بررسی کرد. این دیدار نتیجه بخش بود و دو طرف در حل اختلافات جدی هستند.

الموسوی افزود: این دیدار نشان می دهد که عراقی ها می توانند مشکلات شان را به دست خودشان حل کنند و مشابه چنین دیداری در همه استان های عراق از جمله استان الانبار برای حل اختلافات برگزار خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها