دوما: انگلیس 4 سال برای بحران سوریه برنامه‌ریزی کرده

دوما: انگلیس 4 سال برای بحران سوریه برنامه‌ریزی کرده
جمعه 24 خرداد 1392 - 15:35

رولاند دوما وزیر اسبق امور خارجه فرانسه گفت: به خاطر دشمنی سوریه با اسرائیل، انگلستان دو سال پیش از آغاز بحران سوریه و از سال 2009، افراد مسلح را برای جنگ سوریه تجهیز می کرد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، دوما که در  در دوره ریاست جمهوری فرانسوا میتران وزیر امور خارجه فرانسه بود، در یک مناظره تلویزیونی تصریح کرد: دو سال پیش که در انگلستان بودم، با مسئولان که برخی از آنان از دوستان من هستند، دیدار داشتم و آنها اعتراف کردند که در صدد زمینه سازی جنگ در سوریه هستند و کشورشان افراد مسلح سوری را مجهز می کند و از من نیز خواستند تا با آنان مشارکت کنم، اما با مخالفت من روبرو شدند.

وی افزود: طرح حمله به سوریه ازمدت ها پیش از سال 2011 آماده و برنامه ریزی شده بود و هدف از آن نیز براندازی دولت سوریه بوده است، زیرا دولت سوریه دشمنی خود را با اسرائیل در منطقه اعلام کرده بود.

دوما گفت: نخست وزیر اسرائیل نیز از مدتها پیش گفته بود در صدد ایجاد تفاهم با کشورهای همسایه هستیم و کسانی که با ما توافق نکنند، به آنها حمله خواهیم کرد.

این مناظره تلویزیونی که در شبکه پارلمان فرانسه پخش شد، درباره جنگ سوریه و با مشارکت اکسیل بونیاتوسکی یکی از نمایندگان راستگرا و رئیس اسبق کمیته امور خارجی و رندا قسیس، رئیس ائتلاف دموکراتیک و سکولار سوریه و فردریک برک یکی از نویسندگان فرانسوی برگزارشد.

پربیننده ترین خبرها