برنامه تحویل قدرت به ولیعهد قطر تأیید شد

برنامه تحویل قدرت به ولیعهد قطر تأیید شد
شنبه 25 خرداد 1392 - 21:54

امیر قطر خود را برای تحویل قدرت به فرزندش آماده می کند.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، یک مسئول قطری تأکید کرد که "حمد بن خلیفه آل ثانی" برای تحویل قدرت به ولیعهد (تمیم بن حمد) مصمم است.
این مسئول قطری که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت که علاوه بر تحویل قدرت به ولیعهد، امیر قطر در خصوص تغییرات گسترده مصمم است.
تمیم فرزند امیر فعلی قطر متولد سال 1980 و دومین پسر وی از همسرش "موزه بنت ناصر المسند" است. وی اکنون معاون فرمانده نیروهای مسلح و رئیس کمیته المپیک قطر است.
منابع سیاسی تأکید کردند با رسیدن تمیم به قدرت وزیر خارجه و نخست وزیر قطر پستهای خود را از دست خواهد داد. پسر عموی حمد بن خلیفه آل ثانی از سال 1992 وزیر خارجه و از سال 2007 نخست وزیر قطر است.
از سوی دیگر یک دیپلمات فرانسوی تأکید کرد که امیر قطر کاملا فعالیتهای خود را متوقف نخواهد کرد و به صورت افتخاری به فعالیت ادامه خواهد داد به صورتی که فرزندش بتواند مسئولیتهای بیشتری را عهده دار شود و این امیر نشین را اداره کند.

روزنامه فرانسوی "لوبوان" هم اخیرا اعلام کرده که امیر قطر که از سال 1995 قدرت را در دست دارد، خسته شده و قصد دارد از حکومت کناره گیری کند؛ این روزنامه خاطرنشان کرد که احتمالا "تمیم" هنگام رسیدن به قدرت نخست وزیر (حمد بن جاسم) را برکنار کند.

در 27 ژوئن 1995 امیر فعلی قطر که در آن مقطع مسؤولیت ولیعهدی را برعهده داشت؛ علیه پدرش (امیر وقت) دست به کودتای سفید زد.

شیخ حمد ولیعهد وقت قطر پس از کودتا، خود را امیر جدید خواند و سایر اعضای خانواده حاکم نیز با او بیعت کردند.

امیر وقت قطر در هنگام کودتا در خارج از کشور حضور داشت و فرزندش که همزمان با ولیعهدی، فرماندهی ارتش را نیز عهده داشت، با هماهنگی سایر شاهزادگان و اعضای ارشد خانواده حاکم، قدرت را در دست گرفتند.

پدر امیر قطر نیز پس از این حادثه ، به مدت پنج سال در میان کشورهای عربستان سعودی و امارات در حال رفت و آمد بود ولی پس از آن به لندن رفت.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها