درخواست مسکو برای توضیح مصر درباره قطع روابط با سوریه

درخواست مسکو برای توضیح مصر درباره قطع روابط با سوریه
دوشنبه 27 خرداد 1392 - 23:07

العالم - مقام های مسکو ضمن ابراز شگفتی از قطع روابط مصر و سوریه خواستار توضیح قاهره در باره علت این اقدام شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم خبرگزاری نووستی به نقل از الکساندر لوکاشیویچ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گزارش کرد:  مسکو به شدت از تصمیم مصر مبنی بر قطع روابط با سوریه غافلگیر شد.

وی افزود: این تصمیم مصر به احتمال زیاد ، به این کشور کمک نمی کند که بتواند برای حل بحران سوریه ، به طور مثبت ایفای نقش کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: مصر باید درباره تصمیم خود توضیح دهد و ما امیدواریم که برادران مصری چنین توضیحی ارائه کنند.

محمد مرسي رئیس جمهوری مصر شنبه شب از قطع روابط با سوریه و بسته شدن سفارت این کشور در مصر و خارج شدن کاردار مصر از سوریه خبر داد.

لوکاشیویچ همچنین گفت روسیه از ایران برای شرکت در نشست " ژنو 2 " درباره سوریه دعوت نکرده است.

وی افزود دبیرخانه سازمان ملل مسئول دعوت از کشورها برای شرکت دراین نشست است ، نه روسیه که پیشنهاد برگزاری این نشست را ارائه کرده است.

لوکاشیویچ با اشاره به اینکه هنوز زود است که از دعوت برای شرکت درنشست ژنو 2 سخن بگوییم زیرا موعد برگزاری آن هنوز مشخص نیست ، ابراز امیدواری کرد که جزئیات مقدمات برگزاری نشست ژنو در جلسه مقدماتی سه جانبه ای که قرار است روز 25 ژوئن با حضور نمایندگان آمریکا ، روسیه و سازمان ملل برگزار شود ، مشخص گردد.

وی اظهار کرد : روسیه صرف نظر از سختی هایی که در راه انجام مقدمات نشست بین المللی ژنو 2 وجود دارد ، از موضع خود عقب نشینی نخواهد کرد.

وی افزود " دست کم ، دراین مسیر حرکت می کنیم که طرح برگزاری نشست بین المللی درباره سوریه تحقق یافته است و باید درجهت نتیجه بخش بودن آن تلاش کرد ، به ویژه اینکه همه ما اصلی خوب مبتنی بر بیانیه ژنو صادره در 30 ژوئن 2012  دراختیار داریم که این برای ما به منزله نقشه راه است.

لوکاشیویچ اعلام کرد مسکو همانند گذشته آماده است که درقالب نیروهای حافظ صلح به بلندی های جولان نیرو بفرستد ولی سازمان ملل هنوز تصمیم خود را دراین باره اعلام نکرده است.

وی افزود : شرط اصلی برای اعزام نیروهای حافظ صلح روسیه به جولان ، موافقت سوریه و اسرائیل و طبعا" صدور قطعنامه ای از سوی سازمان ملل دراین باره و اعلام آن از سوی دبیرکل این سازمان است و تا این لحظه ، نمی توانم به شما بگویم که این مساله درچه مرحله ای قرار دارد زیرا هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد : همانطور که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت " درصورتیکه تصمیمی دراین باره اتخاذ شود ، نیروهای ما ، همه توان خود را برای اجرای این ماموریت دشوار در بلندی های جولان به کار خواهند گرفت".

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها