از سیاست اعتدالی حماس تا دیدار با مقامات آمریکایی

آیا حماس از آرمان فلسطین دست می کشد؟

آیا حماس از آرمان  فلسطین دست می کشد؟
جمعه 31 خرداد 1392 - 17:14

جنبش حماس قصد دارد با اعلام موضع گیری سیاسی میانه، زمینه مشارکت فعال در فرایند سازش میان فلسطینی ها و اسرائیل را فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منابع آگاه تاکید کردند: بسیاری از طرف های اروپایی و سازمان های آمریکایی، اهمیت زیادی برای مشارکت جنبش حماس در تلاش ها برای به ثمر نشستن روند سازش در کنار تشکیلات خودگردان قائل هستند.

این منابع آگاه به پایگاه خبری شبکه المنار فلسطین گفتند: برخی از طرح های توسعه اقتصادی ِ آمریکا در فلسطین، به باریکه غزه مربوط می شود و از میان آنها، به ویژه می توان به طرح های اکتشاف گاز در مقابل سواحل باریکه غزه اشاره کرد که "تونی بلر" فرستاده کمیته چهارجانبه بین المللی در تلاش برای پیشبرد آن است.

به گفته منابع آگاه، جنبش حماس، به تازگی دیدارهای خود را با دیپلمات های اروپایی و آمریکایی در چندین پایتخت منطقه گسترش داده است و در این دیدارها رهبران بلندپایه ای از جنبش حماس نظیر خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و اسامه حمدان مسئول روابط خارجی این دفتر حضور داشتند.

این منابع آگاه ادعا کردند که دیدارهایی محرمانه نیز در قاهره، میان موسی ابومرزوق از رهبران جنبش حماس و سفرای کشورهای غربی به ویژه آمریکا برگزار شده است که برگزاری آن بر اساس طرحی دوجانبه بوده است.

حماس پس از شروع بحران سوریه و قرار گرفتن در کنار شورشیان سوریه و حتی ارائه آموزش های نظامی به آنها، به شکل کامل آواره شده است و رهبران آن که جایی برای استقرار دائم ندارند و از این رو، به جای تفکرات ملی گرایانه فلسطینی خود برای آزادی قدس، به سمت تفکرات اخوانی خود رفته و تنها به دیدار با محمد مرسی رئیس جمهور اخوانی مصر و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه قناعت کرده اند.

26

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها