القدس العربی: حماس به محور آمریکایی پیوست!

القدس العربی: حماس به محور آمریکایی پیوست!
سه شنبه 28 خرداد 1392 - 09:58

جنبش مقاومت اسلامي فلسطین (حماس) این روزها در وضعیت دشواری قرار دارد که شاید در این وضعیت گزینه های سختی را روی میز بگذارد و این گزینه ها دردسرهائی را با وجود تداوم محاصره باریکه غزه و بحران مالی این جنبش ، ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه القدس العربی چاپ لندن در سرمقاله امروز خود با اشاره به بیانیه روز دوشنبه حماس در نشست قاهره و در خواست سران آن از حزب الله لبنان برای خروج از سوریه، آن را به زدن آخرین میخ بر روابط میان این جنبش و محور مقاومت و پیوستن به محور آمریکا در منطقه ارزیابی کرده است.
به نوشته القدس العربی، جنگ بیش از دو ساله سوریه، علت قرار گرفتن حماس در این وضعیت دشوار است زیرا حماس قبل از آغاز این جنگ در وضعیت بسیار خوبی قرار داشت و از حمایت های مالی ، نظامی و سیاسی محور مقاومت برخوردار بود ولی آغاز اعتراضات در سوریه باعث شد که مسئولان حماس یکی از دو اردوگاه را انتخاب کنند: یا ایستادن در کنار نظام سوریه یا ایستادن در کنار مخالفان سوری و خروج از سوریه .
حماس به ریاست خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی این جنبش ترجیح داد که از سوریه خارج شود و به اردوگاه اصولگرایان سنی بپیوندد و با پرچمداران اصولگرائی سنی مانند شیخ یوسف قرضاوی رئیس مجمع علمای عظام و اخوان المسلمین ائتلاف کند .
به نوشته این روزنامه؛ معلوم است که حماس معتقد بود که نظام سوریه مانند نظام های حاکم تونس، مصر و لیبی ظرف چند هفته یا چند ماه سرنگون خواهد شد ولی پایداری نظام سوریه به مدت دو سال و دو ماه، نه تنها حماس، بلکه بسیاری از نظام های حاکم عربی و غربی را شوکه کرد. 
پیوستن حماس به اردوگاه عربستان، قطر، ترکیه و دیگر کشورهای سنی باعث تیرگی روابطش با محور سوریه - ایران به عنوان حامیان مالی و نظامی اصلی این جنبش در مدت حداقل 20 سال گذشته و با حزب الله لبنان شد؛ حزب اللهی که به حمایت آموزشی و تسلیحاتی از حماس می پرداخت.  
درگیری های اخیر شهر القصیر که ارتش سوریه با کمک نیروهای حزب الله از آن پیروزمندانه بیرون آمد، باعث شد که حماس سکوت خود را بشکند و به متحدان قدیمی خود اهانت کند به این نحو که دیروز با صادر کردن بیانیه ای دخالت حزب الله در سوریه و مشارکتش در درگیری های القصیر را محکوم کرد و از حزب الله خواست که فوراً نیروهای خود را از خاک سوریه خارج کند .
شاید برجسته ترین نکته موجود در بیانیه حماس این باشد که حماس دخالت حزب الله در درگیری های القصیر را باعث تشدید اختلافات مذهبی در منطقه می داند. این اعتقاد حماس باعث خشم متحدان قدیمی اش خواهد شد زیرا متحدان قدیمی اش خواهند گفت زمانی که از حماس به عنوان یک جنبش سنی حمایت می کردند، ملاک خود را مسائل مذهبی قرار نداده بودند.
مساله جالب این است که صدور بیانیه حماس با "مشارکت قرضاوی در نشست اخیر قاهره برای اعلام جهاد در سوریه با هدف براندازی نظام دمشق، حمایت اخوان المسلمین مصر از جهاد در سوریه و اقدام محمد مرسی رئیس جمهوری مصر به قطع روابط دیپلماتیک با سوریه و بستن سفارت سوریه در قاهره و فراخواندن کاردار مصر از دمشق" همزمان شد .
معلوم است که حماس تصمیمی نهائی برای قطع روابط خود با متحدان قدیمی اش و پیوستن به اردوگاه "اعراب میانه رو" که نزدیک به آمریکا است، اتخاذ کرده است و اگر ائتلاف خود با آمریکا را تکذیب کند، مورد شک و تردید قرار می گیرد حتی اگر با آمریکا ائتلاف نکرده باشد زیرا دشمنانش بسیار هستند و منتظر برشمردن اشتباهات این جنبش می باشند . 
القدس العربی در پایان این سرمقاله تاکید کرد: بخش عظیمی از قدرت و محبوبیت حماس مرهون بقایش در محور مقاومت بود ولی تشکیلات خودگردان فلسطین در اردوگاه آمریکا قرار دارد اما این وجه اختلاف هم اکنون در حال فروپاشی است و حماس و تشکیلات خودگردان هم اکنون در اردوگاه اعراب میانه رو قرار دارند اردوگاهی که از حمایت آمریکا برخوردار است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها