در پی اظهارات مقامات آنکارا صورت گرفت

احضار سفیر ترکیه در آلمان به وزارت خارجه

احضار سفیر ترکیه در آلمان به وزارت خارجه
جمعه 31 خرداد 1392 - 18:08

سخنگوي وزارت امور خارجه آلمان، با رد ادعاي برخي از مقامهاي دولتي تركيه مبني بر استفاده تبليغاتي آنگلا مركل از درخواست آنكارا براي عضويت در اتحاديه اروپا، تاكيد كرد:تعليق موقت مذاكرات مربوط به بررسي درخواست تركيه ربطي به انتخابات در آلمان ندارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، آندرياس پشكه، روز جمعه در نشست خبري سخنگويان دولت با خبرنگاران افزود: اظهارات ضد آلماني برخي از مقامات دولت تركيه، دليل اصلي احضار حسين آوني كارسلي اوغلو سفير اين كشور به وزارت امور خارجه براي توضيح در اين زمينه بوده است.
به نوشته اشپيگل،اگمن باگيس وزير امور اروپايي دولت اردوغان در سخناني صدراعظم آلمان را به استفاده ابزاري از موضوع درخواست عضويت تركيه در اتحاديه اروپايي در فعاليت‌هاي تبليغاتي خود در انتخابات ملي پارلماني اين كشور متهم كرده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه آلمان افزود: در رابطه با بررسي درخواست عضويت تركيه در اتحاديه اروپايي، يك سري مسائل فني مطرح است كه آلمان و چند كشور اروپايي ديگر درحال بررسي و تبادل نظر درباره آن هستند و اين مسئله هيچ ارتباطي به شرايط امروز تركيه يا رقابت‌هاي تبليغاتي احزاب سياسي در آلمان ندارد.
پشكه با غيرقابل قبول خواندن اظهارات برخي مقامات دولت تركيه در اين زمينه، افزود: نمي‌توان پيش بيني كرد كه مذاكرات مربوط به رسيدگي به درخواست تركيه براي پيوستن به اتحاديه اروپايي كه به حالت تعليق درآمده از چه زماني دوباره از سرگرفته خواهد شد.
در عين حال معاون سخنگوي دولت آلمان نيز تاكيد كرد: برلين به هيچ عنوان اصل مذاكرات مربوط به درخواست تركيه براي پيوستن به اتحاديه اروپايي را زير سوال نمي‌برد.
گئورگ اشترايتر همچنين خاطرنشان كرد: هيچ رابطه رسمي بين مشكلات فني مربوط به مذاكرات و اعتراضات مردمي در تركيه وجود ندارد.
آندرياس پشكه نيز در تاييد اين بخش از سخنان معاون سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي مبني بر مقايسه ناآرامي‌ها در تركيه با سوريه، گفت: وضعيت دو كشور قابل قياس با يكديگر نيست.
پشكه تاكيد كرد: وزير خارجه آلمان بارها خواستار اين شده است كه ابراز نظر و عقيده از سوي معترضان بايد در فضايي باز و آزادانه امكان پذير باشد و برلين هميشه بر رفع تنش ها در تركيه تاكيد داشته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها