مصر در آستانه انفجار قرار دارد

مصر در آستانه انفجار قرار دارد
جمعه 7 تير 1392 - 21:33

در حالی که تنها دو روز به برگزاری تظاهرات سراسری مخالفان "محمد مرسی" رئیس جمهور مصر در روز سی ام ژوئن برای اعلام درخواست کناره گیری وی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زود هنگام باقی مانده است، فضای سیاسی تنش آلود این کشور در آستانه انفجار قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، از زمان روی کار آمدن محمد مرسی، رئیس جمهور اخوانی مصر به قدرت در سی ام ژوئن 2012 تاکنون، فضای سیاسی این کشور هرگز شاهد چنین حدی از انتظار و نگرانی نبوده است.
ائتلافی از احزاب اسلامگرای مصری، روز دوشنبه گذشته، از مردم آن کشور خواستند امروز (جمعه) در تأیید و دفاع از مرسی، تظاهرات نامحدود برگزار کنند. اسلامگرایان امروز همچنین، تحصن نامحدودی در شهرک نصر قاهره تحت عنوان "مشروعیت، خط قرمز است"، برگزار می کنند.
جمعه گذشته نیز ده ها هزار اسلامگرا در دفاع از مرسی تظاهرات کردند.
از سوی دیگر ده ها هزار نفر از مردم مصر امروز در پاسخ به فراخوان جنبش "نافرمانی" در میادین اصلی شهر قاهره گرد هم آمدند تا قدرت خود را برای برگزاری تظاهرات میلیونی روز یکشنبه 30 ژوئن در مقابل کاخ ریاست جمهوری "الاتحادیه" به رخ نظام مرسی بکشند.
این جنبش که می گوید تاکنون 15 میلیون امضا جمع آوری کرده است، از بحران اقتصادی کنونی، کمبود فرآورده های نفتی، قطعی مکرر برق و افزایش قیمت کالاهای اساسی برای گرد هم آوردن مصری های خشمگین استفاده می کند.
مخالفان مصری امروز از دانشگاه الازهر در مرکز قاهره تا میدان التحریر که محل برگزاری تظاهرات مردم علیه نظام حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر در فوریه سال 2011 بود، راهپیمایی کردند.
میدان التحریر از روز سه شنبه گذشته تاکنون شاهد تحصن صدها معترض مصری است.
جبهه بندی و دودستگی سیاسی شدید مصر، در هفته گذشته باعث برجای گذاشتن چند کشته و صدها زخمی در جریان درگیری های میان طرفین شده است.
مردم مصر نگران آن هستند که تظاهرات گسترده مخالفان در روز یکشنبه باعث درگیری های خشونت بار و کشته شدن شهروندان آن کشور شود. این امر باعث به وجود آمدن حالتی از نگرانی در میان مردم شده است. از این رو مصری ها، در ایام اخیر به ذخیره کردن مواد غذایی روی آورده اند.
در چنین شرایطی محمد مرسی رئیس جمهور اخوانی مصر شامگاه چهارشنبه در یک سخنرانی طولانی به مناسبت اولین سالگرد رسیدن به قدرت گفت که جبهه بندی و نزاع شدید سیاسی به درجه ای رسیده است که نه تنها تجربه دمکراتیک نوپای ما را تهدید می کند بلکه خطری برای فلج شدن و هرج و مرج در کشور است. این در حالی است که هیچ کدام از ما خواستار به وجود آمدن چنین وضعیتی نیستیم.
از سوی دیگر "جبهه نجات ملی" از بزرگترین ائتلاف های مخالفان مصر، دیروز مخالفت خود با فراخوان مرسی برای گفت گو را اعلام و بر خواسته خود برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زود هنگام تأکید کرد. این جبهه همچنین از مردم مصر خواست روز یکشنبه به طور مسالمت آمیز در تظاهرات علیه نظام مرسی شرکت کنند.

پربیننده ترین خبرها