بازجویی از میلیاردر سعودی به خاطر فروش هواپیما به قذافی

بازجویی از میلیاردر سعودی به خاطر فروش هواپیما به قذافی
سه شنبه 11 تير 1392 - 16:20

دادگاهی در لندن پایتخت انگلیس دیروز (دوشنبه) از شاهزاده سعودی ولید بن طلال درباره فروش هواپیمای خصوصی مجلل به معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی بازجویی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم،  حضور ولید بن طلال در دادگاه یکی از بسیار معدود مواردی است که طی آن یکی از افراد بلندپایه خاندان سعودی تحت بازجویی قرار می گیرد.

ولید بن طلال در رابطه با پرونده ای که خانم «دعد شراب» بازرگان اردنی به دادگاه برده است در دادگاه حاضر شد. این زن اردنی می گوید ولید بن طلال به او بابت واسطه گری برای فروش هواپیما به قذافی وعده ده میلیون دلار حق العمل داده بود. این هواپیما پس از چند سال تاخیر در سال 2006 به قیمت 120 میلیون دلار به قذافی فروخته شد.

ولید بن طلال در رده بیست و ششم ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد و مجله فوربس ثروت او را بیست میلیارد دلار ارزیابی کرده است، در حالی که گفته می شود ثروت واقعی او نزدیک به سی میلیارد دلار است.

زمانی که در دادگاه از ولید بن طلال پرسیده شد چرا فقط500 هزار دلار به میانجی اردنی داده است، در حالی که این رقم برای او ناچیز محسوب می شود گفت: هر دلار برای من ارزش دارد. وی گفت از دعد شراب خواسته بود فروش هواپیما به قذافی را تسهیل کند، ولی آنها درباره پرداخت مبلغ معینی بابت حق العمل توافق نکرده بودند. ولید بن طلال میانجی اردنی را به جانبداری از طرف لیبیایی در این معامله متهم کرد.

قذافی از این هواپیمای ایرباس ای-340 در سال 2009 برای انتقال "عبدالباسط المقرحی" (متهم انفجار هواپیمای آمریکایی در لاکربی) از اسکاتلند به لیبی استفاده کرد. این هواپیما در سال 2011 به دست مخالفان قذافی افتاد.

این شاهزادهولید بن طلال برادر زاده پادشاه عربستان است.

پربیننده ترین خبرها