زمزمه های تشکیل دولت نجات در تونس

زمزمه های تشکیل دولت نجات در تونس
يکشنبه 6 مرداد 1392 - 14:04

تونس پس از ترور البراهمی از فعالان سرشناس مخالف دولت صحنه جدل سیاسی احزاب مختلف و نخبگان سیاسی و همچنین اعتراض های مردمی برای انحلال شورای موسسان و سرنگونی دولت است.

خبرنگار شبکه خبری العالم روز یکشنبه از تونس گزارش داد: هزاران نفر از شهروندان تونسی روز شنبه (5مرداد ماه) پیکر محمد البراهمی نماینده مخالف عضو  شورای موسسان (شورای تدوین قانون اساسی) این کشور را تا قبرستان الجلاز تشییع کردند.

این کشور بعد از تشییع پیکر البراهمی شاهد تغییرات احتمالی در سیاست دولت کنونی به رهبری جنبش نهضت اسلامی خواهد بود و پیشنهاد ارایه شده از سوی جنبش النهضه در باره تقسیم قدرت از جمله این تغییرات مورد انتظار است. همزمان سوالاتی نیز درخصوص امتیازهایی مطرح شده که ممکن است جنبش النهضه ارایه کند؛ خصوصا که صدای برخی در داخل تونس برای سرنگونی این دولت در اعتراض به ترور البراهمی بلند شده است.
عصام الشابی نماینده حزب جمهوری در شورای موسسان تونس گفت: این فراخوان برای فشار بر دستگاه حاکم در کشور به منظور پاسخ به درخواست انحلال دولت است که معقتدیم به نفع تونس و روند دموکراتیک آن خواهد بود.
وی افزود: هوشیاری سیاسی  احزاب مخالف و پایبندی آنها به مسالمت آمیز  بودن اعتراض ها علیه دولت، ضمانت اساسی برای تکرار نشدن سناریوی مصر در تونس است. اما با این وجود شاهد اقدامات خشونت آمیز از جمله توسل به ترور برای حذف افراد سیاسی مخالف و از سویی استفاده از نارنجک در حمله به مرکز امنیتی تونس هستیم .
حمله به مرکز امنیتی تونس اگر چه قربانی نداشت ولی هدف حمله کنندگان ، بحرانی تر کردن اوضاع کشور در شرایطی است که برخی نمایندگان از شورای موسسان استعفا کردند و خواهان انحلال و سرنگونی دولت هستند.
"علی بالشریفه" نماینده فراکسیون دموکراتیک در شورای موسسان به شبکه خبری العالم گفت: تحصن مقابل شورای موسسان یا داخل صحن آن تا زمان انحلال شورای موسسان برگزار خواهد شد.
وی افزود: معترضان خواستار انحلال دولت موقت کنونی و تسریع در تشکیل دولت نجات ملی به ریاست شخصیتی مستقل و مورد توافق همه گروه های سیاسی هستند.
درسایه التهاب و خشم موجود در تونس به دلیل ترور محمد البراهمی، برخی خبرها حکایت از آن دارد که جنبش النهضه تشکیل دولت نجات ملی و انحلال انجمن حفاظت از انقلاب را بدون خدشه وارد شدن به شورای موسسان و بازگشت کشور به نقطه صفر را پذیرفته است.
این درحالی است که ترور شکری بلعید سیاستمدار و معارض تونسی و یکی دیگر از مخالفان دولت در ماه فوریه، انحلال دولت حمادی جبالی نخست وزیر پیشین تونس و تشکیل دولت کنونی به نخست وزیری علی العریض را به همراه داشت.
حدود 20 هزار تونسی در مراسم تشییع البراهمی شرکت کردند. این مراسم تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.
محمد البراهمی"دبیر کل جنبش الشعب" و عضو شورای موسسان ،پنجنشبه (3مرداد ماه) در حمله افراد مسلح به منزل وی در پایتخت تونس به قتل رسید. مهاجمان با شلیک 11 گلوله وی را از پای درآوردند.
MKH-27-23:42

پربیننده ترین خبرها