نشانه های شکست امریکا در مصر

نشانه های شکست امریکا در مصر
چهارشنبه 9 مرداد 1392 - 11:24

تحلیلگر و روزنامه نگار انگلیسی تحولات اخیر مصر را نشانه شکست سیاستهای آمریکا در این کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "رابرت فیسک" امروز (چهارشنبه) در مقاله ای در روزنامه انگلیسی "اندیپندنت" نوشت؛ موفقیت "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دستیابی به فرصتی برای دیدار با "محمد مرسی" رئیس جمهور برکنار شده مصر، به دلیل رفتار آرام وی بوده است.

فیسک افزود: همچنین شاید بتوان علاقه مندی "عبدالفتاح السیسی" وزیر دفاع مصر به شخصیت کاترین اشتون را از دلایل موفقیت وی در این زمینه برشمرد. علاوه بر این باید به مخالفت مردم مصر با دخالت های امریکا نیز اشاره کرد که زمینه را برای انجام موفقیت آمیز سفر اشتون فراهم کرد.
فیسک در ادامه خاطرنشان می کند: آشکار است که محمد مرسی همچنان خود را رئیس جمهور قانونی مصر می داند و تا این لحظه حاضر به کناره گیری از این منصب نشده است و همچنین واضح است که اخوان المسلمین بار دیگر به قدرت بازنخواهند گشت. پس راه حل چیست؟ آیا ممکن است کاترین اشتون در دیدار با مرسی، این سؤال را از وی پرسیده باشد؟
این روزنامه نگار انگلیسی می افزاید: ارتش مصر همچنان از محبوبیت فراوانی در میان مردم برخوردار است و مصری ها هرگز حاضر نیستند به دوران هرج و مرج، خشونت، سقوط اقتصادی و سایر ویژگی های منفی که دوره مرسی را متمایز کرده بود بازگردند.
رابرت فیسک نوشت: کاترین اشتون فعال تر از همه مقامات امریکایی است و  توانسته با مرسی دیدار کند؛ این در حالی است که "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، از حمایت از مرسی دست برداشته و در این راستا گام برمی دارد؛  این سیاست آمریکا برخاسته از آینده نگری و تدبیر نیست بلکه این امر بیانگر شکست سیاست های امریکا در منطقه است.
رابرت فیسک تأکید کرد؛ با نگاهی به حوادث انقلاب 25 ژانویه 2011 درمی یابیم که مردم مصر با سپری کردن سالیان درازی در سایه دیکتاتوری در این کشور، پخته تر شده اند. اما گروه اخوان المسلمین هنوز به طور کافی پخته و باتجربه نشده. هیچ کس نمی تواند این موضوع را انکار کند که در آن زمان که همه گروهها در میدان التحریر علیه "حسنی مبارک" تظاهرات می کردند، اخوان المسلمین در حال مذاکره با رژیم حاکم بود. اما سرانجام این گروه "مشروعیت" را به دست آورد؛ همان واژه ای که ارتش نیز آن را تکرار می کند. حال باید پرسید آیا اشتون نیز این واژه را به کار برده است؟ [پاسخ این سؤال را نمی دانم] اما تردیدی ندارم که مرسی، این کار را کرده است!

پربیننده ترین خبرها