طرفداران مرسی موضع خود را تغییر خواهند داد

طرفداران مرسی موضع خود را تغییر خواهند داد
سه شنبه 8 مرداد 1392 - 11:45

به نظر می رسد همزمان با ادامه تحصن طرفداران اخوان المسلمین در مصر و ورود جریان های القاعده و سلفی های تکفیری به میدان رابعه العدویه، اعضای اخوان در صدد پذیرفتن وضع موجود باشند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دکتر محمد محسوب وزیر مشاور در امور حقوقی سابق مصر بعد از دیدار "هیئت ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت" با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تغییر روشن موضع طرفداران محمد مرسی رئیس جمهوری معزول این کشور خبر داد به گونه ای که این ائتلاف به طور ضمنی به مشروعیت سیستم حاکم در مصر اذعان کرد و از اشتون خواست تا پیام هایی را برای آرام کردن اوضاع بفرستد، اما در عین حال بر ضرورت جستجوی یک راهکار برون رفت قانونی برای بحران کنونی مصر تاکید کرد.
"ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت" از مرسی حمایت می کند و خواهان بازگشت او به قدرت به عنوان رئیس جمهوری مشروع و قانونی مصر است.
به گزارش الیوم السابع، دیدار یاد شده حدود یک ساعت و نیم طول کشید و با وجود اذان مغرب و زمان افطار قطع نشد و به محض پایان دیدار، اعضای ائتلاف شامل محمد محسوب، هشام قندیل، محمد علی بشر، عمرو دراج و محمود طه خارج شدند و به خبرنگاران گفتند که محمد محسوب اظهاراتی را درباره این دیدار بیان خواهد کرد اما به سوالات پاسخ نخواهد داد.
محسوب نیز به خبرنگاران گفت: دیدار آنها با اشتون بنا به درخواست او به منظور حل بحران صورت گرفت. وی اشاره کرد که مصر کشوری مهم است و رویدادهای آن خصوصا بعد از حوادث 30 ژوئن و صدور به اصطلاح نقشه راه، برای جهان ناراحت کننده و بسیار نگران کننده است؛ امری که باعث تغییر شرایط در مصر و آمدن مصری ها به خیابان ها در موافقت یا مخالفت (با عزل مرسی) شد.
وی تاکید کرد: آنها در شرایط دشواری قرار دارند که ضرورت گوش دادن به همه ابتکارعمل ها را برای جلوگیری از خونریزی و حفاظت از نهادهای کشور از جمله نهاد نظامی که متعلق به ملت است، به طور حتم ایجاب می کند و ما در جریان دیدار با اشتون درباره همه دیدگاهها تبادل نظر کردیم که در بردارنده طرح همه ابتکارعمل های سیاسی بود.
محسوب افزود: ما منتظر هستیم تا کسانی که قدرت را الان در دست دارند برای آرام کردن اوضاع پیام بفرستند که منظور توقف مقابله با تظاهرات کنندگان مسالمت جو، توقف حملات تبلیغاتی و آزادی رهبران احزاب سیاسی بازداشت شده و دست برداشتن از وارد کردن اتهامات ظالمانه است. وی بر ضرورت یافتن راهکاری عادلانه، قانونی و مشروع برای برون رفت از شرایط موجود تاکید کرد.
وی از رسانه های گروهی خواست تا پل تفاهم بین تظاهرات کنندگان مخالف نقشه راه ارتش و طرفداران آن ایجاد کنند.
محسوب همچنین بر خواسته های خود در دیدار با اشتون درخصوص ضرورت آزادی همه بازداشت شدگان سیاسی و سلب همه اتهامات وارده به شیوه ای غیرمنطقی تاکید کرد.
وی با اشاره به ادامه تماس خود با همه رهبران و چهره های سیاسی و گوش دادن به همه طرح ها به منظور یافتن راه حل گفت: تلاش های مسالمت آمیز ما گوش دادن به همه طرح ها را براساس رویکرد منطقی و مفاد قانون اساسی ایجاب می کند.
محسوب گفت: در دیدار با اشتون موضوع وجود سلاح در تحصن های طرفدار مرسی مطرح شد که این موضوع باعث درخواست آنها از اشتون در ضرورت اعزام همه نهادهای حقوق بشری و بین المللی و منطقه ای و رسانه های گروهی را برای مشاهده تحصن ها شد.

وی از رسانه های گروهی داخلی و خارجی و همه نهادهای جامعه مدنی و بین المللی و منطقه ای خواست تا به محل تحصن در میدان های رابعه العدویه و النهضه و سایر مناطق برای پیگیری این مساله بروند.
محسوب گفت که سلاحی در این تحصن ها وجود ندارد زیرا اصل و اساس تظاهرات آنها مسالمت آمیز و جلوگیری از خشونت است و آنها خواهان حقی مشروع هستند.

اظهارات محسوب در حالی صورت می گیرد که کاترین اشتون برای دیدار با محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر، راهی محل اقامت وی شده است.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها